اخبارایرانعمومیگرجستان

دیدار رایزن فرهنگی ایران با شیخ‌الاسلام گرجستان

رایزن فرهنگی ایران با حضور در محل اداره مسلمانان گرجستان با رییس این اداره و نیز مفتی شرق گرجستان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان به همراه مجتبی کامرانفرد، رایزن فرهنگی سابق کشورمان با حضور در محل اداره مسلمانان گرجستان با جناب رامین ایگیداف، رییس این اداره و نیز یاسین علی‌اف، مفتی شرق گرجستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

رییس اداره امور مسلمانان گرجستان در این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور ایران و گرجستان در خصوص لزوم و ضرورت توسعه فعالیت‌های دینی مشترک، هماهنگ و شفاف بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد.

شیخ‌الاسلام گرجستان اهم فعالیت‌های اداره مسلمانان گرجستان را برگزاری مراسم‌ها و آیین‌های دینی مسلمانان گرجستان، برگزاری دوره‌های آموزشی و همایش‌های دینی، ترجمه قرآن به زبان گرجی و آذری، برگزاری مسابقات و مقاله‌نویسی، ساخت، تعمیر و ثبت رسمی مساجد و حسینیه‌ها، تبیین معارف اسلامی، ایجاد دارالقرآن، تبلیغات دینی سالم برشمردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مجموع ۳۲۰ باب مسجد در سراسر گرجستان وجود دارد که از این تعداد ۲۶۰ مسجد متعلق به مسلمانان سنی و۶۰ باب مسجد در اختیار مسلمانان شیعه گرجستان قرار دارد و در ۱۸ روستا مسلمانان فاقد مسجد و حسینه هستند و ضرورت دارد در این زمینه نسبت به احداث مسجد اقدام کنیم.

رییس اداره مسلمانان گرجستان همچنین اظهار کرد: در چهار سال گذشته ۱۰۳ باب مسجد تعمیر و بازسازی شده و اداره مسلمانان در نظر دارد ۴۲ باب مسجد را در سال آینده مورد بازسازی و تعمیرات قرار دهد. همچنین تاکنون ۵۸ کتاب دینی به زبان آذری و گرجی و بروشورهای متعدد در زمینه تبیین معارف اسلامی توسط اداره مسلمانان ترجمه و چاپ شده است.

وی در ادامه به فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک قابل انجام در آینده فیمابین اداره مسلمانان و رایزنی فرهنگی ایران در عرصه‌های مختلف از جمله تدوین، ترجمه و چاپ کتب دینی در زمینه اسلام‌شناسی، اعزام مسلمانان به سفرهای زیارتی در ایران، ترجمه و چاپ تفسیر سوره «مائده» از تفسیر «المیزان»، ترجمه و چاپ کتب «کلمات قصار نهج‌البلاغه»، منتخب «مفاتیح الجنان» و «مرثیه»، ترجمه و چاپ کتاب «فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام (ص)» تألیف آیت‌الله جعفر سبحانی، ترجمه قرآن توسط آیت‌الله مکارم‌شیرازی و مشارکت در مراسم‌ها، مناسبات مذهبی و امور خیریه مسلمانان و تأمین حق‌التبلیغ مبلغین اشاره کرد.

در ادامه این دیدار حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان با قدردانی از اقدامات دولت گرجستان و اداره مسلمانان این کشور در ایجاد فضای زندگی مسالمت‌آمیز بین ادیان و مذاهب، بر همکاری و وحدت بیش از پیش مسلمانان تأکید کرد.

وی همچنین  ابراز امیدواری کرد که این دیدار باعث تقویت و همکاری بیش از پیش مسلمانان با یکدیگر باشد و درآینده شاهد همکاری‌های دینی مشترک و برگزاری همایش‌های گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس گرجستان با هماهنگی و همکاری آژانس امور ادیان گرجستان و اداره مسلمانان گرجستان باشیم.

در پایان هم رامین ایگیداف، رییس اداره امور مسلمانان گرجستان از زحمات مجتبی کامرانفرد، رایزن فرهنگی سابق ایران در این کشور و همکاری چهار ساله وی در زمینه ساخت محراب ۷ مسجد، ترجمه و انتشار برخی کتب دینی و مشارکت در برنامه‌های دینی تقدیر کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا