آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومی

روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو، ارتباط ارمنستان با ایران را در صورت روی کار آمدن وزیر خارجه جدید و تندرو در آمریکا ، برای ایروان خطرناک ارزیابی کرد

روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو، ارتباط ارمنستان با ایران را در صورت روی کار آمدن وزیر خارجه جدید و تندرو در آمریکا، برای ایروان خطرناک ارزیابی کرد و در عین حال ، ارتباط جمهوری آذربایجان با ایران را در چارچوب های دو و چندجانبه، مشروع و مبتنی بر همکاری و منافع متقابل دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،روزنامه «ینی مساوات» با طرح این ادعا که اقدام دونالد ترامپ در معرفی مایک پمپئو، رییس ضدایران سیا به کنگره برای کسب رای اعتماد جهت تصدی وزارت امور خارجه آمریکا ، نوشت : « علت این نگرانی نیز با سیاست شدیدتری مرتبط است که وزیر خارجه جدید آمریکا در قبال ایران که نقش «گلوگاه تنفسی» را برای ارمنستان دارد، پیگیری خواهد کرد.»
ینی مساوات افزوده است : « تشویش ارمنستان علت دارد؛ زیرا ایران و روسیه که دو متحد اصلی ارمنستان هستند، بطور جدی تر مورد هدف آمریکا قرار خواهند گرفت. »
این روزنامه چاپ باکو افزود : « مناسبات ایران با ارمنستان اشغالگر از خیلی وقت پیش مشخص است. هرچند، این نیز واقعیت دارد که تهران بخصوص طی سال های اخیر برای برقراری مناسبات نزدیک با جمهوری آذربایجان، ترکیه و حتی گرجستان در منطقه جانفشانی می کند و از موضع شرکت کننده در طرح های اقتصادی و ارتباطی سخن می گوید. همین پریروز دیدار چهار جانبه وزرای خارجه جمهوری آذربایجان، ترکیه، ایران و گرجستان در باکو برگزار شد. در این دیدار ، بیانیه باکو تصویب و نقشه راه مناسبات میان این چهار کشور مشخص شد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت : « ما به همکاری منطقه ای احتیاج داریم. جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب دو جانبه و هم در چارچوب چندجانبه برای همکاری برنامه ریزی می کند.»
ینی مساوات افزوده است : « همانطور که ملاحظه می شود در میان شرکای این همکاری «چهارگانه» ، گرجستان نیز حضور دارد که بطور روشنی سیاست همگرایی با غرب و آمریکا و ناتو را در پیش گرفته است. اما، این روابط دو و چندجانبه علاوه بر مشروع بودن، در وهله نخست هدف تامین منافع متقابل را دنبال می کند. اما، در مورد ارمنستان، صحبت از کشوری وابسته و مطیع است که متحد درجه یک و حیاط خلوت روسیه و محیط مناسبی برای شستشوی پول های کثیف ایران است. از این رو، منطقی است که انتصاب وزیر خارجه جدید آمریکا بیشتر موجب تکاپوی ارمنستان است. یعنی گزینه پیش روی ایروان، در مقایسه با باکو و تفلیس به مراتب پیچیده تر به نظر می رسد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا