اخبارایرانعمومیگرجستان

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان: ایران همواره از حقوق تمامی کشورهای منطقه در حفظ مرزهای خود حمایت می‌کند

رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و گرجستان گفت: ایران همواره از حقوق تمامی کشورهای منطقه در حفظ مرزهای خود حمایت کرده و هرگونه مداخله کشورها به حقوق دیگر کشورهای منطقه را محکوم می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،در آخرین روز از سفر هیات پارلمانی کشورمان به تفلیس، رئیس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان با دیمیتری کومسیشویلی معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار و آقای داویت زالکالیانی معاون وزیر امورخارجه گرجستان دیدار و پیرامون موضوعات مختلف منطقه ای و اقتصادی و تجاری دوجانبه به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

در این دیدارها مقامات گرجی ضمن ابراز خرسندی از سفر مقامات کشورمان به گرجستان و روابط خوب، صمیمانه و سازنده دو کشور، بر توسعه و گسترش همکاریهای دوجانبه در عرصه های سیاسی،اقتصادی، فرهنگی و علمی و ارتقاء بیش از پیش مناسبات فی مابین و  بهره مندی از ظرفیت و توانمندی های یکدیگر تاکید نمودند و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت و حفظ تمامیت ارضی گرجستان در مجامع بین المللی تشکر و قدردانی نمودند.

دیمیتری کومسیشویلی در دیدار خود با گروه دوستی کشورمان قابلیت های ایران را در زمینه های مختلف را مورد اشاره قرار داده و بر آمادگی دولت گرجستان برای ایجاد بسترهای لازم و شرایط مناسب سرمایه گذاری تجار ایرانی در کشورش تاکید کرد.

وی گفت: تلاش می کنیم با  ایجاد زیر ساخت ها و رفع موانع احتمالی برسر راه فعالان اقتصادی، شاهد حضور بیش از پیش تجار و سرمایه گذاران  ایرانی در گرجستان باشیم.

وی با طرح موضوع پیشنهاد ایران در خصوص کریدور خلیج فارس و دریای سیاه، به شناسایی پتانسیل و توانمندی های دو طرف در این مذاکرات اشاره و گفت: نسبت به این طرح خوشبین هستم و اطلاع داریم که ایران تلاش می کند مقدمات لازم برای اجرای این طرح را فراهم کند. گرجستان نیز آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام داشته و خواهان برقراری ارتباط بیشتر با ایران و استمرار آن است.

داویت زالکالیانی معاون اول وزیر امورخارجه نیز در دیدار خود با رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان سفر هیات پارلمانی ایران به تفلیس را مثبت خواند و ابراز امیدواری کرد، این سفر راهگشای پیشنهادات  و اقدامات جدید در جهت توسعه روابط دوستانه دو کشور باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشرفتها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی، از نقش فعال ایران در مبارزه با جریان های انحرافی و تروریست و ایجاد ثبات و امنیت در کشور های منطقه تقدیر نمود.

احمد علیرضابیگی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان نیز در دیدارهای خود نیز بر روند خوب همکاری‌های دو کشور و ضرورت توسعه این همکاری ها تاکید کرد و گفت: در منطقه ای متلاطم زندگی می کنیم و شرایط جهانی مدام در حال تغییر است و همه چیز به هم مرتبط است. در این شرایط ضرورت ایجاب می کند که از قابلیت ها و ظرفیت های یکدیگر در جهت تحکیم و تقویت هر چه بیشتر روابط دوجانبه بهره برده و موجب نزدیکی و پیوندهای دوستی دو ملت شویم.

وی افزود: همه کشورها در عرصه منطقه ای و فرامنطقه ای نسبت به یکدیگر تکالیف و حقوقی دارند که می بایست رعایت کنند، در این راستا ایران همواره از حقوق تمامی کشورهای منطقه در حفظ مرزهای خود حمایت کرده و هرگونه مداخله کشورها به حقوق دیگر کشورهای منطقه را محکوم می کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان در ادامه بر نقش جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی خارجی اشاره و گفت: علیرغم فشارها و تبلیغات منفی غرب علیه ایران، توانستیم چهره واقعی کشورهای غربی و حامیان منطقه ای آنان را در حمایت از تروریزم سازمان یافته برملا کرده و با مبارزه با تروریسم، داعش را از منطقه بیرون رانده و صلح و آرامش را به منطقه باز گردانیم.

وی در پایان از مهمان نوازی و تنظیم برنامه و ملاقاتهای خوب طرف گرجی و همچنین زحمات و تلاشهای همتای گرجی خود و سفیر کشورمان در تفلیس تشکر و قدردانی نموده و بر تداوم همکاریهای پارلمانی، در جهت توسعه و گسترش مناسبات  سیاسی، اقتصادی،  فرهنگی و علمی دو کشور تاکید نمود.

منبع:خبرگزاری خانه ملت

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا