آذربایجاناخبارایرانعمومی

تعلل خدمات در گمرک جمهوری آذربایجان موجب ایجاد صف های طولانی و ترافیک شدید در مرز آستارا شده است / عکس

تعلل ارائه خدمات اداری و گمرکی در کشور جمهوری آذربایجان و ایجاد صف‌های طولانی و ترافیک شدید کامیون‌های ترانزیتی ایرانی و خارجی در مرز زمینی آستارا وارد ششمین روز خود شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایسنا ، تعلل در ارائه خدمات اداری و گمرکی توسط مرزبانی و گمرک جمهوری آذربایجان به کامیون‌های ترانزیتی ایرانی و خارجی در مرز زمینی آستارا در غرب استان گیلان ، موجب ایجاد صف‌های طویل و ترافیک بی‌سابقه در خیابان‌های منتهی به این مرز بین‌المللی شده است.

فضایل ، یکی از رانندگان کامیون اهل جمهوری آذربایجان که بار شکلات را به مغولستان حمل می‌کند ، در این خصوص گفت : برای نخستین بار است که مرز زمینی آستارا را برای تردد انتخاب کرده و این‌گونه وضعیت ترافیکی غیرقابل پذیرش است.

وی ادامه داد: مجوز خروج از پایانه را در ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه (۲۳ اسفند) دریافت کرده است، ولی تاکنون فقط چند متر از صف ورود به مرز پیش رفته است و هنوز چند کیلومتر برای رسیدن به درب تجاری ورودی و خروجی گمرک فاصله دارد.

وی با تأکید بر این‌که رانندگی در جاده خسته کننده نیست و آنچه که ما را خسته می‌کند، ایستادن زمان‌های طولانی در این صف‌هاست، افزود: با بررسی شرایط فعلی پیش‌بینی می‌کنیم که تا دو روز دیگر از مرز آستارا خارج شویم و این برای کالای ما که نیاز به یخچال دارد ، مطلوب نیست.

پرویز دیگر راننده از کشور جمهوری آذربایجان که بار کیوی به همراه داشت ، وضعیت فعلی را غیرقابل توصیف برشمرد و گفت: این برای نخستین بار است که مرز آستارا با این وضعیت روبرو شده است و باید هر چه سریع‌تر موانع مرتفع شود.

به گزارش ایسنا، شعبان امیدی که از رانندگان کامیون‌های ترانزیتی و حامل بار آهن آلات شرکت نفت است، با انتقاد از وضعیت موجود گفت: دو روز است که در این صف مانده.

وی با اشاره به این‌که پایانه مرزی از وضعیت موجود آگاه است، افزود : در حال حاضر با توجه به کندی خروج کامیون‌ها از مرز ، صدور بیش از اندازه مجوز خروج کامیون‌ها از پایانه با مدت زمان طولانی خروج از مرز همخوانی ندارد و این موضوع سبب ترافیک در معابر عمومی شهر آستارا شده است.

فرشاد یکی از ساکنان خیابان ساحل آستارا با انتقاد از وضعیت ترافیکی موجود ، تصریح کرد: طی چند روز گذشته ، آسایش و آرامش شهروندان ساکن در خیابان منتهی به مرز از بین رفته است و شاهد ترافیک دوبله و سوبله کامیون‌ها و مسدود شدن یک لاین بلوارها و خیابان‌های مسیر هستیم.

وی با اشاره به این‌که صادرات و واردات از الزامات است و اقتصاد کشور را متحول می‌کند، اضافه کرد: در وضعیت موجود علاوه بر دود غلیظ تولید شده از کامیون‌ها و آلودگی هوا، در جابجایی خودروها و انجام کارهای شخصی و حتی رفت و آمد به منازل، دچار مشکل شده‌ایم و باید مسئولان چاره‌ای برای آن بیاندیشند.

وی خاطرنشان کرد : توسعه محوطه پایانه و جابجایی مسیر ورودی کامیون‌ها به گمرک از سمت خط ریلی می‌تواند بار ترافیکی را در معابر اصلی شهر کاهش دهد که امیدواریم مدنظر قرار گیرد.

کاهش ۵۰ درصدی تردد کامیون‌ها از مرز آستارا با آذربایجان  

رسول امیدی، مدیر کل گمرک آستارا در گفت‌وگو با ایسنا ، خاطرنشان کرد : با وجود توافق مقامات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و آغاز فعالیت ۲۴ ساعته گمرکات و سازمان‌های مستقر در مرز زمینی آستارا، برخلاف کلیه سازمان‌های ایران که پای کار بودند، در کشور مقابل شاهد این موضوع نبودیم.

وی با اشاره به این‌که در کشور مقابل به ظاهر ساعت کاری افزایش یافته است، توضیح داد: سرعت پذیرش و ترخیص کامیون‌ها به حداقل روزهای معمولی رسیده است.

امیدی با بیان بر این‌که در روزهای معمولی گذشته بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون در دو سوی مرز تردد می‌کرد و این رقم در حال حاضر به نصف روال گذشته رسیده است، افزود : افزایش غیرمنتظره تعداد کامیون‌های صادراتی و نیاز کشور روسیه به محصولات کشاورزی ایران از دیگر دلایل افزایش این ترافیک است.

وی با تأکید بر این‌که اگر کشور آذربایجان مقابل طبق روال عادی کار می‌کرد، در حاضر شاهد این ترافیک نبودیم، اضافه کرد: وزیر اقتصاد ایران، سفارت ایران در جمهوری آذربایجان، رایزن‌های اقتصادی سفارت روسیه و سایر مسئولان پیگیر موضوع با هدف رفع مشکل پیش آمده هستند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا