اخباراردبیلایرانترکیهعمومی

دیدار علویان ترکیه با آیت الله سید حسن عاملی

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: کشورهای غربی در حال مصادره کردن تفکر علویان است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، آیت الله سید حسن عاملی در دیدار با علویان ترکیه در دفتر امام جمعه اردبیل اظهار کرد: تفکر علوی نیازمند حفاظت و صیانت ویژه است زیرا کشورهای غربی در حال مصادره کردن تفکر علویان هستند.

وی گفت: ما مکتب علویان را جزء مکاتب عرفانی می‌دانیم که باید شان و منزلت آنها توسط خود این علویان حفظ شود تا دیگران نیز اجازه دخالت در امور آنها را به خود ندهند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: علویان نباید خود را از مسلمانان جدا بدانند و این یک وصله ناجور و مسیری انحرافی برای این تفکر و مکتب قابل احترام است.

عاملی خبر داد: کتاب «اردبیلی‌لر» در همایش بزرگ علویان سراسر جهان که قرار است یک ماه دیگر در آنکارا برگزار شود، رونمایی شود که در این کتاب به نقش و جایگاه حکومت صفویه و شهر اردبیل اشاره شده است.

وی اضافه کرد: ما حضور علویان کشور ترکیه را در شهر اردبیل که خواستگاه شیعیان و علویان جهان است مغتنم می‌شماریم و امیدواریم ارتباطات ما در حوزه‌های مختلف بیش از این گسترش پیدا کند.

حسین دده کاردن اوغلو نماینده علویان ترکیه نیز در این مراسم بیان کرد: در بین دولت‌های مسلمان دولت ایران و ترکیه از جمله کشورهای ترک‌نشین هستند که روابط عمیقی باهم دارند.

وی گفت: ما روابط عمیقی از لحاظ قومی تاریخی و دینی باهم داریم و هیچ وقت خودمان را جدای از مسلمانان ندانسته‌ایم و این سفر را نیز به عنوان فرصتی برای آشنایی بیشتر و نزدیک‌تر با کهن شهر اردبیل می‌دانیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا