آذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغ

واکنش آذربایجان به مصوبه مجلس هلند درباره حوادث سال 1915

جمهوری آذربایجان تصمیم اخیر نمایندگان مجلس هلند مبنی بر نسل‌کشی نامیدن حوادث سال 1915 را مصداق بارز استاندار دوگانه و متعصبانه دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،حکمت حاجی اف سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان طی بیانیه ای اعلام کرد: “مصوبه اخیر مجلس هلند مبنی بر «نسل کشی» بودن حوادث سال 1915 و تایید ادعای ارامنه، عامدانه و متعصبانه است. نمایندگان مجلس هلند نظر خود درباره نسل کشی «خوجالی» نیز اعلام کنند”.

در بیانیه مذکور با اشاره به اینکه چنین تحریف تاریخی با اهداف سیاسی صورت می گیرد، همچنین آمده است:

“ارمنی ها با اقدامی زشت و سیاسی خود، اجازه بازکردن آرشیوهای مرتبط با ادعاهای واهی خود را برای یک کار مشترک تاریخی دانان نمی دهند.

آنها در جنگ جهانی اول در آناتولی و اراضی آذربایجانی «زنگه زور»،« گؤکچه» و قاراباغ مرتکب نسل کشی شدند. پس از 1980 هم حملات ارمنی‌ها به آذربایجان شروع و مرتکب جنایت شده اند.

در 26 فوریه 1992 نیز دولتمردان فعلی ارمنستان مستقیما “نسل کشی خوجالی” را مرتکب شدند. نمایندگان مجلس هلند باید استاندار دوگانه را کنار گذاشته و با عدالت و بی طرفی موضع خود را در قبال این نسل کشی خوجالی اعلام می کنند”.

– این مصوبه غیرالزام آور است

مجلس هلند در جریان رای‌گیری حوادث سال 1915 را با 142 رای مثبت در مقابل 3 رای منفی «نسل‌کشی» نامید. این مصوبه مجلس هلند مغایر پروتکل های دولت این کشور است.

طبق پروتکل دولت هلند، به رسمیت شناختن نسل کشی، باید براساس احکام دادگاه های بین المللی و نتایج روشن و واضح تحقیقات و یافته های سازمان ملل متحد باشد.

دولت هلند، براساس کنوانسیون شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری و مجازات نسل کشی عمل می کند. به همین دلیل این تصمیمم مجلس از طرف دولت این کشور الزام آور نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا