اخبارارمنستانعمومی

معرفی نامزد جدید ریاست جمهوری ارمنستان

حزب حاکم و جمهوری خواه ارمنستان به همراه فدراسیون انقلابی این کشور و «داشناکتسوتیون»، «آرمن سارکیسیان» نخست وزیر سابق این کشور را برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی راکورس تی وی ،«سرژ سارکیسیان» قبلا در دیدار با نمایندگان هر دو جناح و فراکسیون از آنان به عنوان شرکای ائتلافی خود یاد کرده است. «سرژ سارکیسیان» در 19 ژانویه اعلام کرد که قصد دارد پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نخست وزیر ارمنستان از سوی حزب جمهوری خواه انتخاب شود.
«آرمن سارکیسیان» با رئیس جمهور فعلی ارتباط فامیلی نداشته و در سالهای 1996-1997 به دلیل بیماری تنفسی از سمت نخست وزیری این کشور استعفا داده است. او در حال حاضر سفیر ارمنستان در انگلیس است و با توجه به آخرین تغییرات قانون اساسی کشور به عضویت هیچ حزب و جریان سیاسی درنیامده است.
«سرژ سارکسیان» رئیس جمهور ارمنستان پیشتر گفته بود که کاندیدای حزب جمهوری خواه نبایستی فردی سیاست زده بوده و مورد احترام و توجه جامعه و مردم باشد. ارمنستان پس از برگزاری همه پرسی دسامبر 2015، نظام حکومتی خود را از ریاست جمهوری به جمهوری پارلمانی تغییر داد. در نتیجه این اصلاحات، حق وتوی رئیس جمهور لغو و ریاست جمهوری به یک پست کاملا تشریفاتی تبدیل شده است. با توجه به تغییرات قانون اساسی این کشور همچنین رئیس جمهور تنها یک بار می تواند برای یک دوره هفت ساله انتخاب شود.
تحلیلگران سیاسی ارمنستان این اصلاحات را تلاشی از سوی «سرژ سارکیسیان» جهت حفظ کنترل سیاسی کشورارزیابی کرده اند. به طوری که تا زمان اتمام دور دوم 5 ساله ریاست جمهوری (9 آوریل) وی می تواند به عنوان نخست وزیر ارمنستان انتخاب شود.
حزب جمهوری خواه ارمنستان با اکثریت قاطع 113 کرسی پارلمان این کشور را در اختیار دارد و انتظار می رود که «آرمن سارکیسیان» نیز طی نظرسنجی های صورت گرفته در انتخابات ماه مارس به سمت رئیس جمهور ارمنستان انتخاب شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا