آذربایجاناخبارایرانعمومی

ديدار ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات با وزير فرهنگ جمهوري آذربايجان

ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ايران در دومين روز از سفر خود به باکو در ديدار با وزير فرهنگ و گردشگري و معاون مجلس ملی جمهوري آذربايجان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ايران در دومين روز از سفر خود به باکو در ديدار با وزير فرهنگ و گردشگري جمهوري آذربايجان ،زمينه هاي همکاري هاي جديد و توسعه روابط فرهنگي و هنري را بررسي کرد.
در اين ديدار که «جواد جهانگيرزاده » سفير ايران در جمهوري آذربايجان و «اصغر فارسي »رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران هم حضور داشتند «ابوالفضل قارايف » وزير فرهنگ و گردشگري جمهوري آذربايجان روابط فرهنگي و هنري دو کشور را داري سابقه طولاني وبراساس علايق ومشترکات فرهنگي ، تاريخي و معنوي فراوان دانست و بر توسعه اين همکاري ها باتوجه به ظرفيت هاي موجود تاکيد کرد.
وي برگزاري هفته هاي فرهنگي دو کشور در دو طرف را در معرفي قابليت هاي دو جانبه موثر دانست و با توجه به مهم بودن فرهنگ و هنر به عنوان ابزاري کارساز در معرفي علايق فرهنگي ، ادامه اين نوع برنامه هاي فرهنگي ارزشمند را در شناساندن هرچه بيشتر فرهنگ و تمدن دو کشور موثر دانست.
«ابوذرابراهيمي ترکمان» ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ايران هم در اين ديدار با تاکيد بر اهميت روابط فرهنگي ايران و جمهوري آذربايجان ، گفت:اميدوارم در هفته فرهنگي آذربايجان در تهران و يا در روزهاي فرهنگي ايران در باکو بتوانيم برنامه مبادلات فرهنگي را هم به امضا برسانيم.
وي با اشاره به برگزاري کنفرانس از خورشيد تا پروين در باکو ، گفت : اين کنفرانس در بزرگداشت دو شاعره نامدار ايراني و آذربايجاني يعني پروين اعتصامي و خورشيد بانو بود که نشانگر اشتراکات فرهنگي دو کشور است.
ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي کشورمان گفت: ارتقاي سطح فرهنگي ايران و جمهوري آذربايجان مرهون نقش موثر و اراده مقامات دولت جمهوري آذربايجان و وزارت فرهنگ و گردشگري اين است.
ابراهيمي ترکمان افزود: مشکل امروز جهان مشکل فرهنگ است ، وقتي دو ملت از نظر فرهنگي به هم نزديک مي شوند ، مي توانيم شاهد تاثير آن در ساير عرصه هاي سياسي و اقتصادي باشيم .
ابوذر ابراهيمي‌ترکمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به دعوت رسمي «ابوالفضل قارايف»، وزير فرهنگ و گردشگري جمهوري آذربايجان و با هدف توسعه همکاري‌هاي فرهنگي و علمي دوجانبه به باکو سفر کرده‌ است.
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي که ديروز وارد باکو شده است ، تاکنون ضمن حضور و سخنراني در کنفرانس «از خورشيد تا پروين»،با نخبگان ديني و فرهنگي آذربايجان و خانم مهربان علي آوا معاون ریيس جمهوري آذربايجان و رئيس بنياد حيدر علي اف نيز ديدار کرده است.

در همین حال معاون مجلس ملي جمهوري آذربايجان در ديدار با ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ايران با اشاره به همکاري هاي دو کشور در حوزه هاي مختلف بويژه اقتصادي اين نوع همکاري ها را در منطقه تاثيرگذار دانست.
«ضيافت عسکراف» در اين ديدار که «جواد جهانگير زاده » سفير کشورمان در باکو هم حضور داشت افزايش حجم مبادلات تجاري در چند سال اخير ، اجراي طرح هاي مشترک در زمينه حمل و نقل بويژه دالان ريلي شمال- جنوب و طرح هاي مشترک صنعتي را بيان کننده روابط گسترده ايران و جمهوري آذربايجان در منطقه دانست.
وي با اشاره به گسترش روابط دو کشور طي سال هاي اخير ،تفاهم نامه همکاري فرهنگي ميان دو کشور در سال 2014 ميلادي را مبدا بسياري از همکاري فرهنگي در سال هاي اخير برشمرد.
معاون مجلس ملي جمهوري آذربايجان روابط پارلماني دو کشور را نيز مناسب دانست و گفت : در مجلس هر دو کشور گروه دوستي پارلماني فعال است که اين مهم به تقويت روابط متقابل کمک مي کند.
«ابوذر ابراهيمي ترکمان» ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز مراودات خوب دو ملت ايران و جمهوري آذربايجان را از ويژگي هاي مهم در روابط دو جانبه اعلام کرد و گفت : در دنيا دو کشور نمي توان پيدا کرد که به اندازه ايران و جمهوري آذربايجان مشترکات فرهنگي داشته باشند.
وي بي فرهنگي را موجب رشد افراطي گري دانست و افزود: اگر روابط دو کشور گسترش يابد، از نفوذ افکار افراطي گري و خشونت جلوگيري مي شود ونمايندگان مجلس نيز مي توانند در گسترش روابط و جلوگيري از افراطي گري نقش موثر ايفا کنند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اعلام اينکه در گفت و گوي فرهنگي هيچ زمان مشکلي با مقامات جمهوري آذربايجان نداشتيم بر تداوم اين گفتمان وگسترش آن تاکيد کرد و گفت :با اين گفتمان مي توانيم از افراطي گري و خشونت جلوگيري کنيم.
«ابوذر ابراهيمي‌ترکمان»، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از ديروز با دعوت رسمي ابوالفضل قارايف، وزير فرهنگ و گردشگري جمهوري آذربايجان در باکو حضور دارد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا