آذربایجاناخبارعمومی

اتهام پولشویی وزیر سابق« ام تی ان» جمهوری آذربایجان در سیستم بانکی لتونی

کارشناسان آمریکایی به منظور بررسی عملیات پولشویی صورت گرفته در سیستم بانکی لتونی به نفع ائلدار محموداف، وزیر سابق “ام تی ان” به لتونی سفر می کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،طی دو هفته آینده کارشناسان آمریکایی به منظور بررسی عملیات پولشویی روی داده از طریق یکی از بانک های لتونی (ABLV Bank)  وارد این کشور خواهند شد.
آرویل آشرادنز وزیر اقتصاد لتونی در این خصوص با یکی از کانال های تلویزیونی این کشور گفتگویی داشته است.

وی در مصاحبه با این کانال تلویزیونی اظهار داشت: همانطور که می دانید وزارت دارایی آمریکا هفته گذشته تحریم های سختی علیه “ای بی ال وی بانک” ( ABLV Bank) اتخاذ کرده است.

استیون مونچین وزیر دارایی آمریکا اعلام کرده است؛ بانک مذکور اقدام به پولشویی میلیاردها دلار پول کثیف برای روسیه، اوکراین و جمهوری آذربایجان کرده است. و همچنین پول های کثیفی که برای کمک به برنامه هسته ای کره شمالی تدارک دیده شده بود از طریق این بانک پولشویی شده است.

لازم به یادآوری است، “ای بی ال وی بانک” در باکو و در مرکز تجاری “ای جی سنتر” دارای شعبه و دفتر خصوصی می باشد. به گفته برخی از منابع این بانک در گذشته عملیات های بانکی مربوط به انتقال پول های ائلدار محموداف، وزیر سرویس اطلاعاتی جمهوری آذربایجان و نوه وی، جهانگیر حاجی اف، به خارج از کشور را برعهده داشته است.

آشرادنز در ادامه گفته است: اتخاذ تحریم های سخت علیه این بانک، موجب ایجاد اختلال در سیستم بانکی کشور شده است. زیرا این بانک دومین بانک بزرگ کشور بوده است.

لازم به ذکر است؛ به دستور بانک مرکزی اروپا، کمیسیون نظارت بر اوراق بهادار لتونی، خرید و فروش این اوراق و نیز انتقال وجوه به مشتریان را تا اطلاع ثانوی و بازگشت تعادل به بازار ممنوع کرده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا