اخبارارمنستانعمومی

امضا سند اولویت های همکاری دوجانبه میان اتحادیه اروپا و ارمنستان

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون کمیسیون اروپا و ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان روز چهارشنبه سند اولویت های همکاری های دوجانبه را در بروکسل امضا کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،امضای این سند، اولویت های سیاست گذاری همکاری های دو طرف را در سالیان آینده بر اساس موافقتنامه جدید مشارکت اتحادیه اروپا – ارمنستان، مشخص می کند. چهار زمینه اصلی همکاری دو طرف، تقویت نهادها و حکمرانی خوب، توسعه اقتصادی و فرصت های بازار، ارتباطات، بهره وری انرژی، محیط زیست و اقدامات آب و هوایی و تماس های مردم با مردم است.
سند اولویت های مشارکت، نقش مهمی در هدایت کمک های مالی اتحادیه اروپا به ایروان تا سال 2020 خواهد داشت که حدود 160 میلیون یورو به سرمایه گذاری در بخش های آموزش و نوآوری ارمنستان اختصاص داده است که برای توسعه اقتصادی این جمهوری پیشین شوروی حائز اهمیت هستند.
موگرینی گفت: دوستی و همکاری های اتحادیه اروپا و ارمنستان با امضای این سند اولویت های مشارکت، بیش از پیش تعمیق خواهد شد.
موافقتنامه مشارکت جامع اتحادیه اروپا با ارمنستان، اوایل آذر ماه امسال (جمعه 24 نوامبر 2017، سوم آذر ماه) در پنجمین ‘اجلاس مشارکت شرقی’ اتحادیه اروپا با 6 شریک این نهاد در حوزه شرق اروپا و قفقاز، در بروکسل امضا شد.
بنا بر بیانیه های کمیسیون اروپا، از زمان برگزاری نشست قبلی مشارکت شرقی در سال 2015 در ریگا پایتخت لتونی تاکنون، پیشرفت قابل ملاحظه ای در روابط بین اتحادیه اروپا و 6 کشور شریک حاصل و توافق هایی شامل مناطق تجارت آزاد با گرجستان، مولداوی و اوکراین، اکنون بطور کامل اجرایی شده است. روابط این سازمان با ارمنستان، جمهوری آذربایجان و بلاروس نیز پیشرفت کرده است. در اجلاس آذر ماه امسال نیز اتحادیه اروپا و ایروان، یک توافقنامه مشارکت جامع امضا کردند که به دو طرف امکان همکاری نزدیک تر برای پرداختن به چالش ها و استفاده بهینه از فرصت ها را می دهد.
موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در باره توافقنامه امضا شده با ایروان گفت: این توافق مقیاس روابط دو طرف را گسترده تر می کند و مزایای ملموسی برای مردم خواهد داشت. این توافقنامه همچنین از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه ناگورنو – قره باغ حمایت می کند. اتحادیه اروپا اعتقاد قاطع دارد که این مناقشه نیازمند حل و فصل سیاسی زودهنگام مطابق با اصول و معیارهای قوانین بین المللی است.
مشارکت شرقی در سال 2009 با هدف ارتقای شراکت سیاسی و یکپارچگی اقتصادی بین اتحادیه اروپا و 6 کشور شریک در شرق اروپا آغاز شد.
وزیر امور خارجه ارمنستان امروز همچنین با حضور در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، درباره مسائل منطقه جنوب قفقاز و همچنین روابط ایروان با اتحادیه اروپا، به گفت وگو پرداخت.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا