آذربایجاناخبارعمومی

مبادلات بازرگانی ازبكستان و جمهوری آذربایجان به 31 میلیون دلار رسید

مقامات اقتصادی ازبکستان و آذربایجان در نشستی در شهر تاشکند از مبادلات 31 میلیونی بین 2 کشور در سال گذشته خبر دادند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،نشست بازرگانی و بورس تعاونی ازبکستان و آذربایجان در شهر تاشکند برگزار و در آن تاکید شد که مبادلات بازرگانی این دو کشور در سال 2017 میلادی به 31 میلیون و 200 هزار دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، صادرات به آذربایجان در سال گذشته از سطح 26 میلیون دلار فراتر رفته و واردات از آذربایجان تقریبا در سطح 5 میلیون دلار قرار گرفته است.

در این نشست بازرگانی بیش از 20 نماینده شرکت های بزرگ آذربایجان و بیش از 50 مسئول کارخانجات محلی فعال در زمینه های ساختمانی، بازرگانی، داروسازی، مواد بسته بندی، پلی‌گرافی و دیگر حوزه ها حضور داشتند.

«ادهم اکرام اف» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان، «حسین گولییف» سفیر آذربایجان در ازبکستان، «محمد موسی یف» رئیس کنفدراسیون ملی سازمان های کارآفرینان آذربایجان و دیگر اشخاص بازرگانی در این نشست در سخنانی ابراز امیدواری کردند که تلاش های نمایندگان دو کشور برای گسترش بیش از پیش همکاری های متقابل بین کارآفرینان در آینده نزدیک ثمرات بزرگی را به همراه خواهد داشت.

شرکت کنندگان تاکید کردند که ازبکستان تحت ریاست «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور این کشور به ایجاد شرایط مناسب بازرگانی توجه خاص مبذول داشته است.

ارائه تسهیلات مالی و اولویت ها برای کارآفرینان محلی و سرمایه گذاران خارجی، لیبرالیزه سیاست ارزی، کاهش شدید بازرسی کارآفرینان و به کار بردن روش تسهیلی تخصیص اعتبار از آن جمله است.

در این نشست همچنین مسائل تحکیم همکاری های دوجانبه بین کارآفرینان دو کشور بررسی شد و به افزایش مبادلات بازرگانی و تعداد شرکت های مشترک توجه خاص ارائه شد.

در پایان این نشست بازرگانی بین اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان و کنفدراسیون ملی سازمان های کارآفرینان آذربایجان در مورد گسترش همکاری های متقابل یک قرارداد دوجانبه امضا شد.

هم اکنون در ازبکستان 84 شرکت مشترک با سرمایه سرمایه گذاران آذربایجانی از جمله 71 شرکت مشترک و 11 شرکت با صددرصد سرمایه سرمایه گذاران آذربایجانی در زمینه های بازرگانی، ماشین‌سازی، فلزکاری، دارایی، انرژی، ارائه خدمات، صنایع سبک و غذایی فعالیت می کنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، جمهوری آذربایجان استقلال این کشور را در تاریخ 19 اکتبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 اکتبر سال 1995 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا