آذربایجاناخبارعمومیقفقاز جنوبی

دیدار وزیر امور خارجه آذربایجان با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور کشورهای قفقاز جنوبی

 وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور کشورهای قفقاز جنوبی،خواستار برقراری گفتمان میان جوامع آذربایجانی و ارمنی منطقه قره باغ کوهستانی شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سایت وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ، المار محمدیاراف،امروز ( سه شنبه ) در دیدار با «تویوو کلار » و هیات همراه وی ، برقراری گفتمان میان جوامع آذربایجانی و ارمنی منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان را در روند حل مناقشه قره باغ مهم خواند.
وی با اشاره به اینکه ارمنستان تاکنون با این ابتکارات مخالفت کرده است ، در باره روند فعلی مذاکرات حل مناقشه قره باغ گزارشی به هیات اتحادیه اروپا ارایه کرد.
محمدیاراف افزود: مناقشه قره باغ باید بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری آذربایجان حل و فصل شود.
در این دیدار وضعیت جاری روابط جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا و همکاری های طرفین در حو زه های مختلف بررسی شد.
همچنین برقراری ساز و کارهای گفتمان میان جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا در حوزه های امنیتی و حل و نقل به همراه همکاری طرفین در بخش انرژی گامی مهم در توسعه روابط عنوان شد.
مذاکرات جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا در باره امضای توافقنامه جدید همکاری از جمله مسایل مورد بررسی در این دیدار بود.
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی آغاز و در سال 1992 به درگیری های نظامی تبدیل شد.
بر اثر این مناقشه که در سال 1994 میلادی به برقراری آتس بس میان طرفین مناقشه انجامید، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت کنترل نیروهای ارمنی درآمد.
تلاش های میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، آمریکا و فرانسه از سال 1997 میلادی تا به حال نتیجه در راستای حل مناقشه قره باغ نداشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا