آذربایجاناخبارعمومی

تقسیم بستر دریای خزر محور رایزنی مقامات ترکمنستان و آذربایجان

هیأت عالی رتبه سیاسی و کارشناسی دولت ترکمنستان به «باکو» رفته و مذاکراتی پیرامون تقسیم بستر دریای خزر و مبادلات انرژی بین ۲ کشور انجام دادند.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،هیأت عالی رتبه دولت ترکمنستان به سرپرستی  «مراد آتاجان‌اف» رئیس اداره امور دریای خزر وابسته به نهاد ریاست جمهور این کشور در جریان سفر به «باکو» شب گذشته با «خلف خلف‌اف» معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش چگونگی تقسیم بستر دریای خزر، گسترش هر چه بیشتر مناسبات بین باکو و «عشق‌آباد» در زمینه تعاملات انرژی، بررسی روند اجرای توافقات حاصله و اسناد امضاء شده در جریان سفر سال گذشته میلادی رئیس جمهور ترکمنستان به جمهوری آذربایجان و نیز تعیین رژیم حقوقی دریای خزر از مهمترین موضوعات محوری این مذاکرات بوده است.

مذاکرات ترکمنستان و آذربایجان درباره چگونگی تقسیم بستر دریای خزر در حالی است که عدم تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و امضا نشدن کنوانسیون مربوطه توسط ۵ کشور ساحلی این دریا از ۲۶ سال پیش تاکنون همچنان مورد توجه مسئولین کشورهای ساحلی و نیز ناظران و کارشناسان منطقه قرار دارد.

مذاکرات نزدیک به ۲۶ سال گذشته نشان می‌دهد که رهیافت‌های حقوقی متفاوتی برای رژیم حقوقی دریای خزر از سوی کشورهای ساحلی به رأی گیری گذاشته شده اما به دلیل عدم اتفاق آرا برخی از آنها به سرانجام نرسیده است.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا