آذربایجاناخبارعمومی

میزان حجم گردش تجاری خارجی آذربایجان در سال گذشته میلادی

حجم گردش تجاری خارجی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۴ میلیارد و ۲۵۷٫۶ میلیون دلار ، شامل ۱۵ میلیارد و ۴۷۵٫۶ میلیون دلار صادرات و هشت میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار واردات بود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان ، حجم گردش تجارت خارجی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲٫۳ درصد افزایش یافته ، که در این میان حجم صادرات ۷٫۱ درصد و واردات ۱۶٫۱ درصد افزایش یافته است.
در سال ۲۰۱۷ میلادی اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری آذربایجان با شرکای خود از ۱۸۷ کشور عملیات تجاری داشته و به ۱۱۶ کشور محصولات مختلف صادر و از ۱۷۹ کشور نیز واردات داشتند.
بنا به این گزارش ، سهم ایتالیا در محصولات صادراتی جمهوری آذربایجان ۳۱٫۹ درصد ، ترکیه ۹٫۹ درصد ، اسراییل ۴٫۶ درصد ، روسیه ۴٫۳ درصد ، چک ۴ درصد ، کانادا ۳٫۹ درصد ، گرجستان و اندونزی هر یک ۳٫۴ درصد ، آلمان ۳٫۳ درصد ، پرتغال و چین هر یک ۳٫۲ درصد ، هند ۲٫۶ درصد ، اوکراین ۲٫۵ درصد ، فرانسه ۲٫۴ درصد بوده و ۱۷٫۴ در صد نیز به سایر کشورها صادر شده است.
همچنین در مجموع محصولات وارداتی جمهوری آذربایجان سهم روسیه ۱۷٫۷ درصد ، ترکیه ۱۴٫۵ درصد ، چین ۹٫۷ درصد ، آمریکا ۸٫۲ درصد ، اوکراین ۵٫۲ درصد ، آلمان ۵٫۱ درصد ، ایتالیا ۳٫۶ درصد ، ایران و انگلیس هر یک ۲٫۷ درصد ، برزیل ۲ درصد ، ژاپن ۱٫۹ درصد ، نروژ و فرانسه هر یک ۱٫۸ درصد بوده و ۲۳٫۱ درصد نیز سهم کشورهای دیگر اعلام شده است.
جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ میلادی محصولات غیر نفتی به بهای یک میلیارد و ۵۳۸٫۴ میلیون دلار صادر کرد که در مقایسه با یک سال قبل ۲۴٫۴ درصد بیشتر بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا