آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

باکو با صدور بیانیه ای استقلال قره باغ کوهستانی را غیرقانونی دانست

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای به مناسبت ۳۰ ساله شدن مناقشه قره باغ کوهستانی ، تاکید کرد ارمنستان باید درک کند که استقلال قره باغ کوهستانی غیرقانونی است و اشغال اراضی جمهوری آذربایجان هیچ گاه به نتیجه ای که ارمنستان انتظار دارد، منجر نخواهد شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، در بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان آمده است : « امسال ، ۳۰ سالگی جدایی طلبی تجاوزکارانه ارمنی در منطقه « قره باغ کوهستانی» جمهوری آذربایجان کامل می شود. همانطور که معلوم است در اوایل سال ۱۹۸۸ ، ارمنستان ادعاهای آشکاری را درباره استان خودمختار قره باغ کوهستانی  جمهوری  آذربایجان مطرح و از جدایی طلبی تجاوزکارانه بطور فعال حمایت کرد. »

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزوده است : « به این ترتیب، در اواخر دهه ۱۹۸۰ ، بیش از ۲۰۰ هزار نفر آذربایجانی به زور از ارمنستان اخراج شدند. همچنین بیش از ۴۰ هزار نفر  اهالی ریشه دار آذربایجانی در قره باغ کوهستانی با حملات بی رحمانه و پاکسازی قومی مواجه شدند.»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ارگان های امنیتی ارمنستان را به اجرای طرح های ترور و به قتل رساندن بیش از دو هزار نفر از شهروندان جمهوری آذربایجان در اقدامات تروریستی در خطوط آهن و جاده ها و خطوط ارتباطی هوایی و دریایی متهم کرده و افزوده است : « به موازات این، در روند جدایی یک طرفه منطقه قره باغ کوهستانی از جمهوری آذربایجان یک رشته مصوبات غیرقانونی صادر شد.  تلاش ها برای تغییر خطوط مرزی قره باغ  کوهستانی از طرف جدایی طلبان ارمنی و ارمنستان یا خارج کردن قره باغ کوهستانی از ترکیب شناخته شده جمهوری آذربایجان ، از طرف حاکمیت آن روز اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی پذیرفته نشد. در ۲۰ فوریه ۱۹۸۸، نمایندگان «شورای خلقی استان خودمختار قره باغ کوهستانی» خروج استان خودمختار قره باغ از ترکیب جمهوری آذربایجان و الحاق آن به ارمنستان را تصویب کردند. (جمهوری سوسیالیستی) آذربایجان در ۱۳ و ۱۷ ژوئن این سال با این مصوبه مخالفت کرد و (جمهوری سوسیالیستی)  ارمنستان در ۱۵ ژوئن از آن حمایت کرد.  در ۱۸ جولای ۱۹۸۸، هیات رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی ، باقی ماندن قره باغ کوهستانی در ترکیب جمهوری سوسیالیستی آذربایجان را تصویب کرد. در اول دسامیر ۱۹۸۹ شورای عالی جمهوری سوسیالیستی ارمنستان مجددا مصوبه ای غیرقانونی را درباره به هم پیوستن جمهوری سوسیالیستی ارمنستان و قره باغ کوهستانی صادر کرد. اما، در دهم ژانویه ۱۹۹۰ هیات رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی ، مصوبه های اول دسامبر ۱۹۸۹ و نهم ژانویه ۱۹۹۰ شورای عالی جمهوری سوسیالیستی ارمنستان مبنی بر الحاق قره باغ کوهستانی به ارمنستان را بدون رضایت جمهوری سوسیالیستی آذربایجان ، مغایر با قانون اساسی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی دانست.  در ۳۰ آگوست ۱۹۹۱ ، جمهوری سوسیالیستی آذربایجان بیانیه استقلال دولت جمهوری آذربایجان را تصویب کرد و در ۱۸ اکتبر و ۲۹ دسامبر ۱۹۹۱  این بیانیه رسمیت یافت. تمامی این ها نشان می دهد که مغایرت اعلام جدایی یکجانبه قره باغ کوهستانی با قانون اساسی ( شوروی ) در همان زمان نیز به تایید رسمی رسیده است. در زمان استقلال جمهوری آذربایجان، براساس قوانین آن دوره، بطور آشکار قره باغ کوهستانی جزئی از اراضی جمهوری آذربایجان محسوب می شد. بنابراین، ادعاهای ارمنستان درباره  «الحاق قره باغ کوهستانی به ارمنستان یا  استقلال آن»  با اصل «تملک حقوقی» (Uti possidetis  ) در حقوق بین الملل مغایرت دارد و به همین علت، در چارچوب حقوق بین الملل بی اساس است.»

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان افزوده است : « اصل «تملک حقوقی» بطور آشکار تبیین می کند که جمهوری آذربایجان، استقلال خود را در چارچوب مرزهای تعیین شده با قوانین شوروی تامین کرده است. پس از پایان داده شدن به موجودیت اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی در اواخر سال ۱۹۹۱ و اوایل ۱۹۹۲ و شناسایی استقلال ارمنستان و نیز استقلال جمهوری آذربایجان در جامعه بین المللی، عملیات نظامی و حملات ارمنستان علیه مناطق مسکونی در جمهوری آذربایجان افزایش یافت و به جنگ میان دولت ها تبدیل شد. در نتیجه جنگی که از طرف ارمنستان علیه جمهوری آذربایجان آغاز شد، منطقه قره باغ کوهستانی و هفت ناحیه اطراف آن شامل لاچین، کلبجر، زنگیلان، قبادلی، جبراییل، فضولی و بخشی از آق دام و یک رشته از «درون بوم » های (Enclave ) متعلق به جمهوری آذربایجان ، اشغال شد. از هفت ناحیه اطراف قره باغ کوهستانی بیش از ۷۰۰ هزار نفر آذربایجانی به زور اخراج شدند و هدف تصفیه قومی خونین قرار گرفتند. ارمنستان برای مخفی کردن مسئولیت مستقیم خود در تجاوز نظامی علیه جمهوری آذربایجان، از اصل «حق تعیین سرنوشت ملت ها» سوء استفاده و این اصل را تحریف می کند. ارمنستان ادعا می کند که این اصل می تواند در جدایی یکجانبه ارامنه ساکن منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان اجرا شود. به این منظور ، در نتیجه تجاوز و اشغال اراضی  جمهوری آذربایجان ، رژیم غیرقانونی و خودخوانده در قره باغ کوهستانی تاسیس شده است.»

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با برشمردن قطعنامه هایی که درباره حل مناقشه قره باغ در مجامع بین المللی صادر شده ، افزوده است : « حل این مناقشه صرفا در چارچوب مرزهای شناخته شده بین المللی و براساس حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان امکان پذیر است. تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان هیچ گاه مورد مذاکره قرار نگرفته و نخواهد گرفت.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا