آذربایجاناخبارعمومیویژه

امام جمعه محبوس شهر ماسالی آذربایجان:اگر بجای اخلاق اسلامی، الحاد و بی اخلاقی را تبلیغ می کردم، دستگیر نمی شدم

  شیخ سردار حاجی حسنلی ، امام جمعه شهر ماسالی در جنوب جمهوری آذربایجان و عضو «مجلس روحانیون جمهوری آذربایجان» در دادگاه عالی این کشور گفت : « بخاطر تبلیغ اخلاق در میان انسان ها، دستگیر شده ام. »

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « مائده» ، شیخ سردار حاجی حسنلی، «زندانی نماز»  و سردبیر سایت «مائده» در دفاعیات خود در  جلسه دادگاه عالی جمهوری آذربایجان که به ریاست قاضی خانم «گلزار رضایوا» برگزار شد، گفت : « علت دستگیری ام را متوجه نمی شوم. گاه برگزاری نماز جمعه، گاه بیان خطبه و گاه هم تحصیلم در خارج را  علت دستگیری اعلام می کنند. بی تردید، اگر بجای اخلاق اسلامی،  الحاد و بت پرستی یا بی اخلاقی را تبلیغ کرده بودم، شاید هم مرا دستگیر نمی کردند.»

شیخ سردار حاجی حسنلی گفت : « روند بازجویی و محاکمه نیز مبتنی بر اصول حقوقی نبوده است. مطالبی که شهود در مرحله بازجویی گفته اند با آنچه در دادگاه می گویند، با همدیگر تضاد دارد. اما، قضات دادگاه این را در نظر نمی گیرند. حتی ، از جهت دادن به سخنان شهود نیز پرهیز نمی کنند. »

قاضی دادگاه سخنان شیخ سردار را نیمه تمام قطع و پس از مشورت ، حکم دادگاه تجدیدنظر شهر «شیروان» را مبنی بر سه سال حبس شیخ سردار تایید کرد.

مائده افزوده است : « خاطر نشان می شود شیخ سردار حاجی حسنلی ( سردار بابایف ) ، «زندانی نماز» به حکم دادگاه منطقه ماسالی براساس ماده ۱۶۸ قانون کیفری ، یعنی صرفا به علت اقامه نماز جمعه و ایراد خطبه ، به سال زندان محکوم شده است که وی از این حکم در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ به دادگاه تجدیدنظر شهر «شیروان» شکایت کرد. »

جواد جوادوف ، وکیل مدافع شیخ سردار حاجی حسنلی گفت : « برای ادامه حبس موکلم هیچ مبنای حقوقی وجود ندارد. دادگاه هیچ یک از درخواست های ما را نپذیرفت. گام بعدی ما، شکایت به دادگاه اروپایی خواهد بود. »

همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی «آزادلیق» ، مقامات محلی اعلام کردند به علت اینکه شیخ سردار بابایف ( شیخ سردار حاجی حسنلی) در خارج از کشور تحصیل دینی کرده است، براساس قوانین جاری در جمهوری آذربایجان ، وی مجاز به برگزاری مراسم دینی نیست. اما، طرف دفاع کننده می گوید سردار بابایف، قبل از تصویب این قانون محدودکننده ، در خارج از کشور تحصیل دینی کرده است. ( قانون عطف به ماسبق نمی شود) همچنین، بسیاری از مسئولان «اداره مسلمانان قفقاز»  نیز در خارج از کشور تحصیل دینی کرده اند. علاوه بر این، همین ماده محدودکننده از قانون ( کیفری) در ماه مه ۲۰۱۷ قدری تعدیل شد و هم اکنون براساس این قانون، تحصیل کردگان در خارج از کشور نیز می توانند با موافقت «اداره مسلمانان قفقاز» مراسم دینی برگزار کنند.

وکیل مدافع سردار بابایف در جلسه امروز محاکمه، از دادگاه خواست مطابقت یا مغایرت ماده ۱۶۸ قانون کیفری ( ممنوعیت برگزاری مراسم دینی برای تحصیل کردگان دینی در خارج از کشور) را با ماده ۴۸ قانون اساسی جمهوری آذربایجان و ماده ۹ کنوانسیون اروپایی « آزادی فکر ، وجدان و دین» را تبیین کند. اما، دادگاه این درخواست را رد کرد.

جواد جوادوف تاکید کرد: « باید این پرونده مختومه و سردار بابایف تبرئه شود. اتهام مطرح شده، با قانون اساسی مغایر است. بابایف در جمهوری آذربایجان نیز تحصیل دینی کرده است. درباره حبس سردار بابایف به دادگاه اروپایی شکایت کرده ایم و از حکم دادگاه عالی نیز به دادگاه اروپایی شکایت خواهد شد. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا