آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،گرجستان را یک شریک با ارزش برای اروپا خواند

اتحادیه اروپا در چهارمین نشست شورای مشترک با گرجستان بر اهمیت این کشور در تامین امنیت انرژی اروپا و همچنین بر حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان تاکید کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست شورای مشترک در بروکسل با حضور ‘گئورگی کویریکاشویلی’ نخست وزیر گرجستان، گفت: گرجستان یک شریک با ارزش برای اتحادیه اروپا است و اعتقاد داریم که ادامه سرمایه گذاری در رابطه دوستی به نفع مشترک هر دو طرف است.
شورای اروپا در پایان نشست دوشنبه در بیانیه ای ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با گرجستان برای پیشبرد دستور کار دوجانبه، خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا و گرجستان در این نشست همکاری در بخش انرژی و حمل و نقل را نیز مورد بررسی قرار دادند. بر اساس این بیانیه، شورای مشارکت اتحادیه اروپا و گرجستان نقش کلیدی گرجستان به عنوان شریکی برای تامین امنیت انرژی اروپا را مورد توجه قرار داد و نقش ترانزیتی این کشور برای انتقال ذخایر انرژی دریای خزر به بازارهای اروپا را مورد تاکید قرار داد. در این ارتباط ، شورای مشارکت از سهامدار شدن شرکت نفت و گاز گرجستان در شرکت پروژه خط لوله ترانس کاسپین استقبال کرد.
در نشست مشترک روز دوشنبه از تلاش های گرجستان در زمینه اصلاحات و آمال این کشور برای تعمیق روابط با اتحادیه اروپا استقبال شد و در همین ارتباط قرار است این اتحادیه تا سال ۲۰۲۰ کمک هایی به ارزش ۳۷۰ تا ۴۵۰ میلیون یورو در زمینه های مختلفی از جمله توسعه کشاورزی، افزایش بهره وری انرژی و محیط زیست در اختیار این کشور بگذارد.
شورای مشارکت (Association Council) اتحادیه اروپا و گرجستان عالی ترین نهاد تاسیس شده مطابق با موافقتنامه مشارکت دو طرف برای نظارت بر اجرای این موافقتنامه و بحث درباره موضوعات مورد علاقه طرفین است. در بیانیه مشترک پایانی نشست این شورا آمده است: اتحادیه اروپا بار دیگر حمایت قاطع خود را از حق حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان در محدوده مرزهای به رسمیت شناخته شده بین المللی اعلام کرد. این شورا تاکید کرد که تقویت اقدامات نظامی و رزمایش های مداوم نظامی در مناطق ‘آبخازیا’ و ‘اوستای جنوبی’ نقض تمامیت ارضی گرجستان است و از روسیه خواست که به تعهدات بین المللی خود بخصوص خارج کردن نیروهای نظامی اش از قلمرو گرجستان عمل کند.
به گزارش ایرنا، پیش از این نیز اوایل آذرماه امسال پنجمین ‘اجلاس مشارکت شرقی’ اتحادیه اروپا با شش شریک این اتحادیه در حوزه شرق اروپا و قفقاز در بروکسل برگزار شد و دو طرف ضمن تعیین هدف هایی برای تقویت مشارکت دوجانبه چند موافقتنامه از جمله توافق مشارکت جامع با ارمنستان امضا کردند. در اجلاس مزبور نمایندگان نهادهای اتحادیه اروپا شامل ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا، دونالد توسک رئیس شورای اروپا، رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا و شش شریک شرقی شامل ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، گرجستان، جمهوری مولداوی و اوکراین گرد هم آمدند.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا