آذربایجاناخبارروسیهعمومی

تحریم‌‌های آمریکا علیه روسیه، دامن میلیاردرهای آذربایجانی را نیز گرفت

فرهاد احمداف، آراز آقالاراف، قود نیسان اف، وحید علی اکبراف و زاراخ ایلی اف می باشد به همراه ۹۲ تن از دولتمردان روس به عنوان “عناصر نامطلوب” برای آمریکا قلمداد شده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، تحریم‌‌های مالی اعمال شده از سوی آمریکا علیه مسکو برخی از سرمایه داران جمهوری آذربایجان را نیز شامل شده است. در لیست افراد تحریم شده از سوی آمریکا نام ۵ میلیاردر آذربایجانی نیز به چشم می خورد.

اسامی این ۵ نفر به ترتیب فرهاد احمداف، آراز آقالاراف، قود نیسان اف، وحید علی اکبراف و زاراخ ایلی اف می باشد. این پنج نفر به همراه ۹۲ تن از دولتمردان روس به عنوان “عناصر نامطلوب” برای آمریکا قلمداد شده اند.

اما سوال اصلی اینجاست که تصمیم وزارت دارایی آمریکا در قبال افرادی از این دست چه معنایی می تواند داشته باشد؟ و چه محدودیت هایی برای این افراد در پی خواهد داشت؟

اکرم حسن اف، کارشناس حقوق اقتصادی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: این افراد از این پس در نظارت کامل دولت آمریکا خواهند بود. اشاره ای کوتاه به حوزه نظارت آمریکا مساله را روشن تر خواهد کرد. با توجه به انتقال وجه از سیستم بانکی مشترک در کل دنیا، دولت آمریکا قادر است بر کل نظام بانکی دنیا نظارت کند. با توجه به اینکه دلار آمریکا اصلی ترین ارز خارجی برای ذخیره ارز در تمامی کشورهای دنیاست لذا تمامی بانک های دنیا در سیستم بانکی آمریکا دارای حساب بانکی هستند. نظارت بر کل شبکه اینترنتی جهان بخش دیگری از توانایی های آمریکا در عرصه جهانی است.

کارشناس آذربایجانی در ادامه افزود: با نگاهی به توانایی های گفته شده برای آمریکا در سیستم های مالی و اطلاعاتی جهان و با توجه به اینکه اکثر سرمایه داران جهان در آمریکا و یا در بخش هایی از جهان که تحت تاثیر مستقیم آمریکا قرار دارند مشغول فعالیت می باشند لذا آمریکا به راحتی می تواند فعالیت های این افراد را محدود و حتی مختل کند.

این کارشناس حقوق اقتصاددی در رابطه با احتمال انتقال سرمایه این سرمایه داران به اقتصاد جمهوری آذربایجان با توجه به تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا نیز ابراز داشت: اقتصاد آذربایجان برای سرمایه دارانی از این دست اقتصادی کوچک به حساب می آید. این افراد بی گمان فعالیت هایی در جمهوری آذربایجان داشته و سرمایه گذاری هایی نیز در کشور انجام داده اند. اما به افزایش حجم سرمایه گذاری ها از سوی این افراد پس از اعمال تحریم های آمریکا باور ندارم.به احتمال زیاد این افراد دارایی هایی به نام دیگر افراد ثبت خواهند کرد و شرکت هایی در خارج از کشور تاسیس خواهند نمود. اما طبعا این اقدامات نه در آمریکا و غرب بلکه در کشورهایی همچون امارات متحده عربی و کشورهایی از این دست صورت خواهد پذیرفت.

ناطق جعفرلی، فعال سیاسی آذربایجانی نیز در این رابطه گفت: در وحله اول تمامی دارایی های آن ها کنترل شده، قانونی و غیر قانونی بودن این دارایی ها و فرار مالیاتی احتمالی این افراد بررسی خواهد شد. اگر فعالیت های خارج از چهارچوب قانون صورت گرفته باشد محدودیت هایی برای آن ها در نظر گرفته شده و منابع مالی این افراد و افراد مرتبط با آن ها در خارج از کشور محدود خواهد شد. از زمان اعلام تحریم های آمریکا علیه این اشخاص نزدیک به ۲ میلیارد دلار کاهش در سرمایه آن ها گزارش شده است.

فعال سیاسی آذربایجانی در ادامه افزود: ضبط دارایی های این سرمایه داران چندان محتمل نیست چون این حمک در ارتباط با دولتمردان و سیاسیون اعمال می گردد. ولی بالطبع اگر فرار مالیاتی از سوی آن ها صورت گرفته باشد این حکم نیز در خصوص آن ها قابلیت اجرایی دارد.

منبع:آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا