آذربایجاناخبارعمومیویژه

افزایش بیش از پیش محدودیت های سیاسی در جمهوری آذربایجان

آنار محمدلی در مقاله ای نوشت : « در هیچ سال انتخاباتی در جمهوری آذربایجان، تا این حد برای آزادی های سیاسی محدودیت وجود نداشته است.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روزنامه آزادلیق »، رییس سازمان غیردولتی « مرکز تدریس نظارت بر انتخابات و دموکراسی» جمهوری آذربایجان ، انتخابات ریاست جمهوری سال جاری این کشور را از نظر وجود محدودیت های سیاسی بی سابقه دانست.

آنار محمدلی در مقاله ای نوشت : « در هیچ سال انتخاباتی در جمهوری آذربایجان، تا این حد برای آزادی های سیاسی محدودیت وجود نداشته است.»
آنار محمدلی افزوده است : « اعلام «یاپ» ( حزب حاکم آذربایجان نوین ) مبنی بر نامزدی الهام علی اف ( رییس جمهوری آذربایجان) در انتخابات ، غیرمنتظره نبود. »
آنار محمدلی به کنایه افزوده است : « رژیم اقتدارگرای ما از نظر «ملی بودن» نیز در مقایسه با سایر رژیم ها، منحصر به فرد است. مثلا در روسیه و بلاروس، برای ظاهرسازی هم که باشد، نامزد حکومت در گردهمایی سراسری حزب یا تجمع گروه های اجتماعی ، پیشنهاد و نامش اعلام می شود. اما، در جمهوری آذربایجان نیازی به رعایت این قبیل سنت ها هم احساس نمی شود و درباره باقی ماندن طولانی مدت در حاکمیت، اطمینان خاطر وجود دارد. به همین خاطر اعلام نامزدی الهام علی اف در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان، برای خیلی ها عادی بود و این خبر در داخل کشور و منطقه هیچ بازتابی نیافت.»

آنار محمدلی افزوده است : « اکنون مهمترین رویدادها در منطقه ، به انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس روسیه مربوط است. در آستانه انتخابات روسیه، اعلام تحریم های آمریکا علیه مسکو، این فرایند را قدری هم بیشتر قابل توجه کرده است.

پوتین نیز همانند الهام علی اف، نامزدی خود را برای چهارمین بار اعلام کرد. به نظر من، پوتین در دوره آتی ریاست جمهوری با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. این، هم برای پوتین و هم برای گروهش ، برهه ای کلیدی است که می تواند برای عبور به مرحله سیاسی جدیدی نیز اهمیت کلیدی داشته باشد.

اما، در کشور ما جمهوری آذربایجان شرایط سیاسی موجود، کمابیش شرایط سال ۲۰۰۸ را یادآوری می کند. در آن برهه نیز برگزاری انتخابات بدون رقیب برای حکومت خیلی به صرفه بود. هم اکنون نیز وضعیت به همان صورت است. از نظر آزادی های سیاسی هم هیچ گاه شرایط به اندازه کنونی دشوار نبوده است.

مثلا ، هم اکنون پنج سایت مسدود شده وجود دارند که ضربه ای جدی برای اطلاع رسانی درباره انتخابات است. تعداد زندانیان سیاسی نیز در زمان هیچ انتخابات ریاست جمهوری به اندازه کنونی نبوده است. در یک جمله، وضعیت آزادی های سیاسی سال به سال وخیم تر شده است. حکومت جمهوری آذربایجان نمی خواهد توجه بین المللی به این انتخابات جلب شود. به همین علت، درباره اینکه از دفتر « امور نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر » سازمان امنیت و همکاری اروپا برای نظارت بر این انتخابات دعوت خواهد شد یا نه، تردید دارم. »

آنار محمدلی افزوده است : « در جمهوری آذربایجان، سرنوشت انتخابات را کسانی تعیین می کنند که در انتخابات شرکت نمی کنند. نامزدها و برنامه های آنها از عوامل مهم تاثیرگذار بر فضای انتخابات ریاست جمهوری است. حکومت نیز درست با درنظر گرفتن همین عامل، از طریق نامزدها ( نامزدهایی که برای این انتخابات تایید می شوند)، برای بی اهمیت و عادی بودن این انتخابات تلاش می کند . باور ندارم که حکومت تایید بیش از یک نفر نامزد مخالف در کمیسیون مرکزی انتخابات را تحمل کند. در کنار این ، اگر ضعف گروه های مخالف را نیز در نظر بگیریم، هیچ سازمان سیاسی دارای توان و منابع لازم برای شرکت در انتخابات نیز وجود ندارد. فقط با تشکیل ائتلاف گروه های مخالف می توان منظره رقابت سیاسی جدی در کشور را ایجاد کرد. از نظر ناظران انتخاباتی نیز وجود این عوامل و از بین رفتن سازمان های جامعه مدنی در کشور، نظارت مستقل بر این انتخابات را غیرممکن می کند. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا