آذربایجاناخبارترکیهعمومیگرجستان

جمهوری آذربایجان صادرات گاز به ترکیه و گرجستان را افزایش داد

حجم صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به کشورهای ترکیه و گرجستان در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با یک سال پیش افزایش یافت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ میلادی از طریق خط لوله گازی باکو –تفلیس- ارزروم ، شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر کرد که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی ۰٫۸۷ درصد بیشتر بود.
همچنین در سال گذشته از طریق خط لوله گازی باکو – تفلیس –ارزروم ۸۱۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به گرجستان صادر شد که در سنجش با سال ۲۰۱۶ میلادی ۲٫۸۱ درصد افزایش داشت.
همچنین در سال ۲۰۱۷ میلادی از طریق خط لوله قاضی محمد – قزاق جمهوری آذربایجان یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به گرجستان صادر شده است که در مقایسه با شاخص های یک سال قبل ۱۸٫۳۲ درصد بیشتر است.
آپا همچنین به نقل از وزارت انرژی جمهوری آذربایجان گزارش داد: تا به حال از ‘شاه دنیز ‘ بزرگترین میدان گازی جمهوری آذربایجان ۸۸٫۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و ۲۲ میلیون تن میعانات استخراج شده است.
جمهوری آذربایجان در حال حاضر گاز طبیعی استخراج شده میدان ‘ شاه دنیز’ واقع در دریای خزر را به ترکیه و گرجستان صادر می کند.
قرارداد توسعه میدان گازی شاه دنیز در سال ۱۹۹۶ میلادی میان جمهوری اذربایجان و چند شرکت خارجی از جمله شرکت ملی نفت ایران و به پیمانکاری بریتیش پترولیوم به امضا رسید .
نخستین محموله گاز طبیعی در ین میدان گازی در سال ۲۰۰۶ میلادی استخراج شد و مجموع ذخایر گاز طبیعی آن بیش از یک تریلیون متر مکعب برآورده می شود.
جمهوری آذربایجان برنامه ریزی کرده است در قالب فاز دوم توسعه شاه دنیز که یکی از بزرگترین میدان گازی منطقه به شمار می رود ، گاز طبیعی را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به اروپا صادر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا