تحليل ها

رهبر حزب سبزهای آذربایجان به توهین های فاضل مصطفی به عزاداران آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام جواب داد

هم چنان که در خبرها آمده بود، در پی حضور گسترده ی شیعیان جمهوری آذربایجان در عزاداری های ماه محرم و به ویژه روز عاشورای امسال در این کشور، اذناب و عمله های سلفی ها، وهابی ها و نورچی ها [طرفداران فتح الله گولن ترکیه ای ساکن آمریکا که اسلام آمریکایی را تبلیغ و ترویج می کنند] در این کشور شیعی به تشویش افتاده و با بهانه های گوناگون نظیر مبارزه با خرافه گرایی و… به حمله علیه این عزاداری ها و آیین های شیعی که قدمت چند صد ساله در این کشور دارد، پرداخته و در رسانه های مختلف جمهوری آذربایجان و فضای مجازی به انتشار افکار مسموم و مشئوم خود پرداخته اند.

آقای مایس گل علیف از اساتید دانشگاه های باکو و رهبر حزب سبزهای آذربایجان در پاسخ به افکار اشخاصی همانند فاضل مصطفی می گوید: «عدم تحمل آئین ها و عزاداری های جعفری ها در ماه محرم از طرف فاضل مصطفی و افراد همانند او غیرقابل درک است. در طول تاریخ و در 200 سال اخیر کسانی بوده اند که این راه را رفته اند اما فرقی که فاضل مصطفی با آن ها دارد در این است که آن ها افکار خود را با سیاست های امپریالیسم روسیه در قفقاز جنوبی هماهنگ می ساختند اما فاضل مصطفی و افرادی همانند او، افکار خود را با سیاست های ترکیه و آمریکا در قفقاز جنوبی هماهنگ می سازند. اینان تعصب دینی ندارند. برای این گونه سیاست مداران، دین تنها وسیله و ابزاری بیش نیست. این افراد فقط یک هدف دارند و آن، جدا ساختن و دور نمودن مردم آذربایجان از اصل و ریشه ی خود می باشد. بزرگ ترین درخت هم اگر از ریشه ی خود کنده و جدا شود در کوتاه ترین زمان خشک و پوسیده می شود. ریشه ی مردم آذربایجان هم به فرهنگ و اعتقادات مشترک با مردمان ایرانی زبان گره خورده است.

در طول 200 سال گذشته، امپریالیسم روسیه و ایدئولوژی 70 ساله ی کمونیستی نتوانست این ریشه را از بین ببرد. امروزه در این زمینه با ایدئولوژی های جعلی و ساختگی فعالیت می کنند. کسانی که این ایدئولوژی ها را تبلیغ و ترویج می کنند باید بدانند، اگر مردم آذربایجان از ریشه ی خود دور شوند به آسانی در داخل دیگر ایدئولوژی ها هضم و محو خواهند شد و نامی از مردم آذربایجان باقی نخواهد ماند. مردم آذربایجان از دیگر مردمان ترک زبان از این جهت فرق دارند که در میان ارزش های معنوی آن ها، فرهنگ ایرانی به صورت گسترده حضور دارد. در غیر این صورت، این مردم هم «آذربایجانی» نامیده نمی شدند. ترک آغوز نامیده می شدند یا ترک کالمیک نامیده می شدند و یا ترک ازبک نامیده می شدند و… امروزه اعتراف به این امر بسیار مشکل شده است چرا که هر کس این سخنان را بر زبان جاری کند تحت تعقیب قرار می گیرد. به همه اجازه نمی دهند تا به افکار فاضل مصطفی ها جواب بدهند. در اصل، فاضل مصطفی مهره ای از گروه بزرگی است که در 200 سال اخیر در قفقاز جنوبی علیه هویت دینی و ایرانی و شیعی فعالیت می کنند. فاضل مصطفی به عمد تبلیغ می شود. برای مناظره با او افرادی دعوت می شوند که فاضل مصطفی به راحتی و به آسانی بتواند بر آن ها چیره شود تا کسی جرأت نکند جلوی منطق و فکر او قد علم کند و بایستد و به این طریق، او را به عمد بزرگ می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا