آذربایجاناخبارقره باغ

تفاوت میان اشغال اوستیا و آبخازیا با اشغال قره باغ؛ استاندارد دوگانه آمریکا در قبال اشغال اراضی آذربایجان و گرجستان!

ایالات متحده آمریکا که در موضوع اشغال اوستیای جنوبی و آبخازیا از سوی روسیه و جدایی طلبی در گرجستان مواضع تندی اتخاذ کرده است کماکان به روابط عاشقانه خود با اشغالگران و جدایی طلبان قره باغ ادامه می دهد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، رابطه عاشقانه آمریکا با جدائی طلبان قره باغ کوهستانی بر کسی پوشیده نیست. این کشور هر سال برای جدائی طلبان قره باغ کوهستانی بودجه ای ویژه اختصاص می دهد. تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا در زمان های مختلف به صورت غیر قانونی به قره باغ کوهستانی سفر نموده و با مقامات این رژیم خودخوانده دیدار می کنند. در عین حال، برخی از رهبران جدائی طلب قره باغ کوهسانی به آمریکا سفر نموده و در کنگره آمریکا زیر پرچم آمریکا و جدائی طلبان قره باغ کوهستانی دیدار می کنند. همچنین، برخی از ایالت های آمریکا قره باغ کوهستانی را به رسمیت شناخته و شهر خانکندی با شهر کالیفورنیای آمریکا به عنوان خواهر خوانده معرفی می شود.

ضمنا نمایندگی جدائی طلبان قره باغ کوهستانی در شهر کالیفورنیا وجود داشته و بدون هیچ مانعی فعالیت می کند. بدون شک، این علاقه و ارتباط که بیشتر ناشی از فاکتور مسیحیت است، روز به روز گسترش یافته و در راستای به رسمیت شناخته شدن قره باغ کوهستانی پیش می رود.

حضور غیر قانونی سازمان “هالو تراست” آمریکا، تحت عنوان پاکسازی زمینهای مین گذاری شده در قره باغ کوهستانی نیز نمونه دیگری از این مسئله می باشد که اخیرا خبر آن در رسانه ها منتشر شده است.

امروز با وجود اینکه کشورهای آمریکا، روسیه و گرجستان قره باغ کوهستانی را به رسمیت نمی شناسند. اما همین کشورها اسناد ارائه شده از سوی جدائی طلبان قره باغ کوهستانی را به راحتی پذیرفته و معتبر می دانند. حتی ارامنه مقیم قره باغ از سفارت آمریکا در ایروان بر اساس اسناد هویت جدائی طلبان قره باغ کوهستانی به راحتی روادید می گیرند.

شکی نیست که روسیه از جدائی طلبان تحت حمایت خود در مناطق و کشورهای تحت نفوذ شوروی سابق حمایت آشکار و پنهان دارد چون این کشور در صدد برپائی نفوذ از دست رفته خود و برپائی حکومت شوروی سابق است. اما جای پرسش است که چرا کشور مدعی دموکراسی به نام آمریکا چنین راهی را در پیش گرفته است؟

جمهوری آذربایجان بر خلاف ارمنستان که زیر نفوذ روسیه و پیرو کامل این کشور می باشد، با آمریکا و کشورهای غربی روابط حسنه ای داشته و ازاهمیت ویژه ای برای آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا برخوردار است.

نکته جالب توجه اینکه: است که مقامات آمریکائی به صورت مرتب روسیه را در اشغال مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی مورد سرزنش قرار می دهند. حتی به مدت ۳ سال است که روسیه را به خاطر اشغال شبه جزیره کریمه تحریم نموده و این کشور را اشغالگر می نامند. در حالی که در رابطه با اشغال سرزمین های آذربایجان چنین موضع متناقضی را اتخاذ می کنند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا