اخبارترکیهعمومی

رجب طیبب اردوغان:اوباما ما را فریب داد

رجب طیب اردوغان ، رییس جمهوری ترکیه در انتقاد از سیاست های آمریکا در شمال سوریه گفت : « جناب اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا بر روی حرف خود نایستاد و ما را فریب داد.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی « حریت »، اردوغان در سخنرانی برای مسئولان اجرایی ترکیه گفت : « در دوره جناب اوباما ، قصد اجرا عملیات زیتون را داشتیم. آن عملیات برای پاکسازی منبج از تروریست ها بود. اما، اوباما بر روی حرف خود نایستاد و ما را فریب داد. ما به تعهد خود عمل کردیم، اما آنها ( آمریکایی ها ) عمل نکردند. به ما قول دادند که تروریست ها را از منبج به شرق فرات ببرند و منبج را به صاحبان واقعی اش بازگرداننند. اما، بر روی حرف خود نایستادند.»

اردوغان عملیات ارتش ترکیه در حمله به عفرین، موسوم به عملیات «شاخه زیتون» را موفقیت آمیز دانست و افزود : « به همراه واحدهای نیروهای مسلح ترکیه، عناصر ( سازمان تروریستی) «ارتش آزاد سوریه » که مرکب از برادران سوریه ای و صاحبان اصلی این منطقه هستند، به تدریج عفرین را تحت کنترل خود می گیرند. تا نابود شدن سازمان تروریستی که با پنج هزار تریلی و دو هزار هواپیما برایش سلاح ارسال شده است، این عملیات ادامه خواهد یافت. البته، امنیت مرزی ترکیه مهم است. اما، ما سرنوشت برادران عرب و ترکمن و کردمان در سوریه را دستکم به اندازه سرنوشت خودمان مهم می دانیم. »
اردوغان گفت : « دیگر مجبور نیستیم تحمل کنیم که در چشمانمان نگاه کنند و به ما دروغ بگویند. طبیعی است که شروع به شعله ور کردن این فتنه کرده اند. از هر چهار طرف به ما حمله کرده اند و این عملیات را که علیه سازمان تروریستی جهت گیری شده است، عملیاتی علیه برادران کردمان قلمداد می کنند.»
رییس جمهوری ترکیه گفت : « ابتدا ریشه تروریست ها را در عفرین خواهیم کند و سپس آنجا را ابتدا این گروههای تروریستی را از عفرین ریشهکن و سپس آن منطقه را به محلی قابل سکونت برای سوریه ای ها تبدیل خواهیم کرد و آنها را به مملکتشان باز خواهیم گرداند.»
اردوغان افزود : « سازمان جدایی طلب ( پ.ک.ک.) داعشی هایی را که زندانی کرده بود، برای درگیری با ما آزاد کرده است. «پ.ی.د.» و داعش دو روی یک سکه هستند. کسانی که ریسمان هر دوی آنها را در دستان خود دارند، هر وقت لازم می دانند، از یکی از آنها استفاده می کنند. داعشی های تحت محاصره در رقه را که نابود می شدند، با کامیون بیرون بردند و به مناطق مختلف پراکنده کردند. یکی از اهداف عملیات عفرین نیز از بین بردن آنهاست. ما می توانیم بلای داعش را از خودمان دور کنیم. اما، آیا سایر کشورها هم می توانند این کار را بکنند؟ »
رییس جمهوری ترکیه افزود : « این ها بی حیا و دشمنان عفاف و شرکای جنگ صلیبی مدرن هستند. آیا کسی وجود دارد که مطلع نباشد سازمان تروریستی تجزیه طلب برای برقراری حاکمیت خود در مناطقی که در سوریه تصرف کرده است، هزاران نفر از اعراب و ترکمن ها را کشتار کرده است؟ ما می دانیم که آنها غیر از خودشان همه را داعشی معرفی می کنند و اطلاعات آنها را به قدرت هایی می دهند که با هم کار می کنند. »
اردوغان افزود : « ما درصدد غلبه بر یک گروه تروریستی هستیم که از فقرا به روز پول می گیرد و به نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله و پیرزنان بیخبر از اوضاع جهان اسلحه می دهد و تصاویرشان در این حالت را منتشر میکند. من درباره انسان بودن کسانی که از گروه تروریستی به عنوان عامل قتل دهها هزار زن، کودک، پیر و بیگناه حمایت کرده و ترکیه را اشغالگر میدانند، شک دارم. ما در عفرین در حال مبارزه با تصوری متضاد با انسانیت هستیم. ان شاءالله از منبج نقشه هایی را که برای منطقه کشیده شده ، بر هم زده و منطقه را از این مصیبت ها کاملا نجات می دهیم. در جهان ملت دیگری غیر از ملت ترکیه که این قدر داوطلبانه و مشتاقانه در چنین مبارزه منتهی به شهادت شرکت کند، نشناختم و نمی شناسم. »
اردوغان گفت : « قصد ما تسلط بر سرزمین آنها نیست، بلکه برقراری عدالت در آنجاست. سه و نیم میلیون نفر سوریه ای در ترکیه زندگی میکنند. قصد ما فراهم کردن فرصت برای بازگشت امن آنها به شهر و دیارشان است. هرچند در عملیات شاخه زیتون ۷ الی ۸ نفر از نیروهای ترکیه و ( سازمان تروریستی ) «ارتش آزاد سوریه » شهید یا زخمی شده اند، اما تاکنون ۲۶۸ تن نیز از طرف مقابل به هلاکت رسیده اند. این عملیات قاطعانه ادامه دارد و تمام آنها را ریشه کن خواهیم کرد. ان شاء الله، با آغاز عملیات از منبج این بازی را در طول تمامی مرزهایمان برهم خواهیم زد و تمامی منطقه را از مصیبت رها خواهیم کرد. در این روزها، ملت بودنمان را بهتر احساس و مشاهده می کنیم. وحدتی که هشتاد میلیون نفر ( جمعیت ترکیه) در ارتباط با عملیات « شاخه زیتون» به نمایش گذاشته است، یک بار دیگر اشعار محمد عاکف ( شاعر حماسی ترکیه) را یادآوری می کند.

در طول تاریخ جمهوریت ، ما را آسوده رها نکرده اند و با استفاده از شکاف های اجتماعی و سیاسی سعی کرده اند ما را دچار درگیری های داخلی بکنند. اما، الحمد لله ، در پانزده سال اخیر وحدت ملی و برابری ، موجب تقویت کشورمان شده است. ببینید خلبان اف – ۱۶ ما چه کار کرد. آیا در تلویزیون آن را دیدید که سربازمان تا کجا رفت و آنجا را بمباران کرد؟ »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا