آذربایجاناخبارایرانتحليل ها

تاثیرات رای مثبت آذربایجان به قطعنامه محکومیت آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل بر سیاست خارجی باکو؛آذربایجان از بین اسرائیل –غرب و ترکیه-ایران کدام را انتخاب خواهد کرد؟

دولت آذربایجان به قطعنامه محکومیت آمریکا به دلیل تلاش برای تغییر وضعیت حقوقی بیت المقدس که به ابتکار ترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده بود، رای مثبت داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، دولت آذربایجان برای اینکه بتواند حمایت کشورهای اسلامی را در قضیه مناقشه قره باغ کوهستانی پشت سر خود داشته باشد و هم به دلیل داشتن روابط استراتژیک با ترکیه به این قطعنامه رای مثبت داد. از سوی دیگر آذربایجان با مشکل اشغالگری اراضی خویش از سوی ارمنستان روبرو است و مجبور گردید از قطعنامه محکومیت آمریکا به خاطر تلاش برای تغییر وضعیت حقوقی بیت المقدس حمایت کند. جمهوری آذربایجان از تشکیل دو دولت یهودی-مسلمان در سرزمین های اشغالی و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی حمایت می کند. دولت باکو بعد از رای مثبت به این قطعنامه تاکید کرده است که این مساله تاثیری بر توسعه روابط دوجانبه آذربایجان و اسرائیل ندارد و از سوی دیگر آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرد که تل آویو از توسعه بیش از بیش روابط خویش با باکو استقبال می کند. با وجود تلاش دولت آذربایجان برای موجه نشان دادن رفتارهای سیاسی خویش اکنون باکو با مشکلاتی در حوزه سیاست خارجی خویش روبرو شده است. روابط دوجانبه ترکیه و اسرائیل به دلیل مساله بیت المقدس و حمایت اسرائیل از استقلال کردهای عراق به سوی تنش پیش می رود و مقامات ارشد ترکیه و اسرائیل اتهاماتی را متوجه همدیگر کرده اند. از سوی دیگر روابط دو جانبه ترکیه و ایران و همچنین ایران و آذربایجان در سال های اخیر علی رغم وجود اختلافات در حوزه های مختلف رو به توسعه بوده است. اکنون این سوال مطرح است که دولت باکو در روابط خویش با اسرائیل و غرب از یک سو و ایران و ترکیه از سوی دیگر چگونه مانور خواهد داد؟ به نظر می رسد دولت آذربایجان که همیشه بر سیاست خارجی متوازن تاکید دارد اکنون در مناسبات خویش با ایران-ترکیه و اسرائیل-غرب دچار مشکل شده است. آذربایجان برای خرید تسلیحات نظامی به اسرائیل نیازمند بوده و خواستار گسترش همکاری های دوجانبه با تل آویو است و از سوی دیگر باکو متحد استراتژیک آنکارا است که در مناقشه قره باغ کوهستانی از آذربایجان حمایت کرده و علاوه بر فروش تسلیحات نظامی به آذربایجان نظامیان آذری را آموزش می دهد. علاوه بر این آذربایجان در سال های روابط خویش با ایران را توسعه داده و هم اینک دو کشور در راستای تکمیل کریدور شمال-جنوب با همدیگر همکاری می کنند. ایران و ترکیه در شرایط کنونی توسعه روابط آذربایجان با اسرائیل و غرب را برنمی تابند و حتی گفته می شود مقامات آنکارا به باکو اعلام کرده اند که در صورت عدم تجدید نظر در روابط خویش با تل آویو خط لوله نفتی باکو-تفلیس-جیحان را خواهند بست. نگارنده معتقد است که در شرایط کنونی دولتمردان باکو تلاش خواهند کرد تا همچنان روابط خویش با کشورهای ایران و ترکیه را توسعه دهند و از سوی دیگر در روابط خویش با اسرائیل و غرب محتاطنانه عمل نمایند و از اتخاذ مواضع شدید علیه اسرائیل و غرب خودداری نمایند. درست است که اسرائیلی ها تاکید کرده اند که در مناسبات خویش با باکو علی رغم وجود روابط استراتژیک آذربایجان و ترکیه تجدید نظر نخواهند کرد ولی آمریکایی ها بعید نیست که به دلیل حمایت های آذری ها از مواضع ضد آمریکایی ترکیه کمک های مالی خویش به باکو را کاهش داده و در روابط دوجانبه آذربایجان و آمریکا تجدید نظر نمایند. این وضعیت هم برای دولت باکو مناسب نیست، چرا که آذربایجان در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و مقامات باکو نمی خواهند که در این شرایط غربی ها حمایت گسترده از مخالفان دولتی و انتقادات حقوق بشری خویش از دولت آذربایجان را تشدید نمایند.

علی حیدری منور-دانشجوی دکتری علوم سیاسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا