آذربایجاناخبارعمومینارداران

دستگیری اسلامگراها در جمهوری آذربایجان به بهانه ی مبارزه با وهابیت و افراط گری دینی

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان به نقل از « رئوف محمدوف»، نماینده دادستانی کل این کشور از فعال تر شدن وهابی در این کشور و کشته شدن ۱۶ تروریست وهابی در جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری ترند ، این نماینده دادستانی کل جمهوری آذربایجان گفت : « نمایندگان وهابیت و سایر جریان های دینی بیگانه ، امروز نیز در جمهوری آذربایجان فعالیت و زنان و افراد نابالغ را نیز جذب خود می کنند. »
رئوف محمدوف افزود : « در عملیات مبارزه با اعضای همین طریقت، ۱۶ تروریست کشته شده و ۲۱ نفر دستگیر و تحت پیگرد قضایی قرار گرفته اند. »
این مقام دادستانی جمهوری آذربایجان افزود: « در نتیجه فعالیت های ماموران « سرویس امنیتی دولتی » ، تابعیت ۲۵۸ شهروند جمهوری آذربایجان به علت عضویت در دسته های مسلح غیرقانونی در خارج از کشور لغو شده است.»
خبرگزاری ترند همچنین در خبری دیگر به نقل از یک مقام وزارت کشور جمهوری آذربایجان نوشت : « طی سال ۲۰۱۷ ، یکصد و ۵۹ نفر به علت تبلیغ دینی مغایر با « قانون آزادی اعتقادات دینی و وجدان» دستگیر شده اند. برای دو نفر از این افراد پرونده قضایی گشوده شده و ۱۳۹ نفر از آنها نیز مجازات شده اند. »
این مقام وزارت کشور جمهوری آذربایجان گفت : « از این افراد سه قبضه تفنگ، ۱۲ عدد فشنگ، ۱۶۸ عدد کتاب دینی، ۱۴۴ عدد سی دی، دی وی دی و کاست صدا و ۱۱۵ عدد بروشور و سایر مطالب کشف و ضبط شده است. در این ارتباط دو نفر زندانی، ۵۰ نفر به ۸۲ هزار و ۵۰۰ منات جریمه نقدی محکوم شده اند و ۷۳ نفر نیز اخطار کتبی داده شده است. پرونده چهار نفر فرد نابالغ نیز به کمیسیون ویژه ارسال شده است.» ( دولت جمهوری آذربایجان تحت پوشش مبارزه با وهابیت و افراط گرایی، تبلیغات دینی روحانیون شیعی را نیز به شدت محدود کرده است)
خبرگزاری ترند همچنین به نقل از سیاووش حیدروف، معاون کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان خبر داد ۳۰۰ نفر از ۹۰۰ نفر شهروندان جمهوری آذربایجان که به گروه های مسلح غیرقانونی در خارج از کشور پیوسته بودند، کشته شده اند و تابعیت ۲۰۵ نفر از آنها لغو شده است ( با رقم اعلام شده از طرف دادستانی تفاوت دارد) و ۹۵ نفر نیز تحت پیگرد قرار گرفته اند.»
این مقام کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان گفت : « برخی اشخاص تحت تاثیر بعضی نیروها قرار گرفته، به تندروی متمایل می شوند. این نیز نتایج تلخ به بار می آورد. ما این مساله را در سال ۲۰۱۵، در حوادث نارداران مشاهده کردیم. هیچ کس در جمهوری آذربایجان ، رفتن مومنان به مساجد را ممنوع نمی کند. اما، تندروها تحت پوشش دین، برخی از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند.» ( مقامات کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان، با ادعای مبارزه با افراط گرایی ، سرکوب نارداران، مرکز تشیع سنتی در این کشور را نیز توجیه می کنند.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا