آذربایجاناخبارقره باغ

ادامه روند کارشکنی گروه مینسک در حل بحران مناقشه قره باغ اشغالی

وزرای خارجه دولت های ریاست کننده بر گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که میانجی گری صلح قره باغ را به عهده دارد، با صدور بیانیه ای با هرگونه بکارگیری نیروی نظامی در حل مناقشه قره باغ مخالفت کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  خبرگزاری «آپا»، سرگئی لاوروف و رکس تیلرسون، وزرای خارجه روسیه و آمریکا و «ورونیکا راجر لاکان» Veronika Roger Lacan ، نماینده دائمی فرانسه در سازمان امنیت و همکاری اروپا با صدور بیانیه ای تصریح کردند : « روسای گروه مینسک یک بار دیگر بر موضع یکسان خود درباره اصول حل مناقشه قره باغ کوهستانی براساس «منشور هلسینکی» مبنی بر خودداری از اعمال زور و تهدید به اعمال زور و احترام به تمامیت ارضی کشورها و حق تعیین سرنوشت و حقوق برابر ملت ها تاکید می کنند.»
دولت های ریاست کننده بر گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شانزدهم اکتبر ۲۰۱۷ برای ازسرگیری مذاکرات صلح قره باغ را دیداری سازنده ارزیابی کردند و افزودند : « ما از دیدار وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان به همراه روسای گروه مینسک در روز هفتم دسامبر استقبال و رضایت خود را از گفتگوهای مستمر اعلام می کنیم. هر اقدامی که موجب تاخیر در مذاکرات صلح شود، صرفا اوضاع را دشوارتر می کند و تعهدات طرفین در زمینه حل پایدار مناقشه را زیر سوال می برد. با استناد به تعهداتی که روسای جمهوری دو کشور در زمینه اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش وخامت در خط تماس پذیرفته اند، ایروان و باکو را به پذیرش توسعه فعالیت های دفتر نماینده شخصی سازمان امنیت و همکاری اروپا در نظارت بر آتش بس قره باغ فرامی خوانیم. باید تصمیمات گرفته شده در دیدارهای روسای جمهوری در وین و سن پترزبورگ در سال ۲۰۱۶ اجرا شوند. از اقدام طرفین مناقشه برای بررسی پیشنهادهای روسای گروه مینسک برای احیای تماس ها میان ملت های ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان و نیز حمایتشان از کمیته جهانی صلیب سرخ برای مبادله اطلاعات مربوط به مفقودان ( جنگ قره باغ) استقبال می کنیم. »
در بیانیه وزرای خارجه دولت های ریاست کننده بر گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید شده است :« در زمینه تشویق سازش برای دستیابی به پیشنهادهای ارایه شده به طرفین مناقشه ، دستورات لازم را به روسای گروه مینسک داده ایم، اما مسئولیت اصلی برای پایان دادن به مناقشه قره باغ، به عهده روسای جمهوری ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا