آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

احضار سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان

سفیر فرانسه در جمهوری آذربایجان روز سه شنبه دراعتراض به سفر اخیر « بکو ساآکیان» نماینده منسوب به منطقه قره باغ کوهستانی به کشور فرانسه ، به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان احضار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج، حکمت حاجی اف سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت : این کشور مراتب اعتراض شدید خود را به سفیر فرانسه اعلام کرد.
وی افزود: این قبیل رفتارها مانع حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ می شود.
حاجی اف اظهار داشت : متاسفانه فرانسه از سفر ساآکیان با پاسپورت دیپلماتیک ارمنستان که نقض جدی مقررات ویزای شینگن است ، جلوگیری نکرده و چنین موضع گیری مغایر با تعهدات فرانسه بعنوان یکی از روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ است.
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری نظامی میان دو طرف تبدیل شد.
بر اثر این درگیری ها که تا سال ۱۹۹۴ میلادی ادامه داشت منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن به کنترل نیروهای ارمنستان درآمد.
در حال حاضر در منطقه قره باغ کوهستانی رژیم خود مختار تحت حمایت ارمنستان فعال است.
فرانسه همراه با آمریکا و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قربه باغ را بر عهده دارند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا