آذربایجاناخبارروسیهعمومیقره باغقره باغ

رییس جمهور پیشن آذربایجان:ارمنی الاصل بودن لاوروف هیچ تاثیری در میانجیگری وی در حل مناقشه قره باغ ندارد

ایاز مطلب اف، رییس جمهوری پیشین جمهوری آذربایجان ، ارمنی الاصل بودن وزیر امور خارجه روسیه را در میانجیگری وی در حل مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بی تاثیر دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ایاز مطلب اف در گفتگو با روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو گفت : « سرگئی لاوروف، برغم ارمنی بودنش ، وزیر امورخارجه روسیه است. او مامور است و مامور نیز هرچه را که به او گفته می شود، اجرا می کند و خودسرانه نمی تواند کاری بکند.»
ایاز مطلب اف درباره تاکید سرگئی لاوروف مبنی بر اینکه «مناقشه قره باغ ، مساله داخلی جمهوری آذربایجان نیست» نیز گفت : « بی تردید لاوروف در بیان این مطلب، مسایل ژئوپلتیک را در نظر گرفته است. به واقع هم، در این مورد، مسایل میان مسکو و واشنگتن وجود دارد. »
ایاز مطلب اف همچنین درباره این سوال که « سخنان سرگئی لاوروف در باکو نشان می دهد که روسیه خواستار این است که جمهوری آذربایجان در مقابل گرفتن پنج ناحیه (اطراف قره باغ) از قره باغ کوهستانی صرف نظر کند» نیز گفت : « هیچ کس نمی تواند در مقابل ما شرط تعیین کند. این، مربوط به دولت و حاکمیت جمهوری آذربایجان است. »
رییس جمهوری پیشین جمهوری آذربایجان درباره ناگفته های سرنگونی بالگرد جمهوری آذربایجان در ۲۰ نوامبر ۱۹۹۱ که مقامات عالی رتبه دولتی جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی سرنشینان آن بودند و در آن واقعه کشته شدند نیز گفت : « بگذارید این موضوع برای آینده بماند. اکنون من امکان صحبت کردن در این باره را ندارم. »
ایاز مطلب اف در پاسخ به این سوال که « اسکندر حمیدوف، وزیر پیشین کشور جمهوری آذربایجان گفته است در نوامبر ۱۹۹۱ که آن بالگرد سرنگون شد، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، هیچ یک موشکی برای هدف قرار دادن هواپیما و بالگرد در اختیار نداشتند و همه تحقیقات در این باره به روسیه ختم می شود»، گفت : « من نمی دانم درباره چه سلاح ها و موشک هایی سخن گفته می شود. نمی توانم بگویم که این سلاح ها در اختیار روسیه بوده است یانه. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا