آذربایجاناخبارترکیهعمومی

نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان:ناتو از متفق ترکیه به تهدید کننده امنیت این کشور تبدیل شده است

نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان اهانت به سران ترکیه در رزمایش نظامی اخیر ناتو در نروژ را غیر قابل قبول خواند و گفت: ناتو از متفق ترکیه به یک مرکز سیاسی و نظامی تهدید کننده امنیت این کشور تبدیل شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا،حکمت بابااوغلی، قرار دادن عکس های آتاترک و اردوغان به عنوان هدف برای تیراندازی نظامیان ناتو را بی احترامی به ارزش های مردم ترکیه عنوان کرد وافزود: با توجه به اینکه ترکیه دهه ها متفق ناتو می باشد، این حرکت رفتار ناتو را دشوار می کند، البته این موضوع یک توضیح ساده نیز دارد و آن اینکه ترکیه ۶۵ سال پیش بخاطر موقعیت ژئواستراتژیک خود متفق ناتو علیه پیمان نظامی سابق ورشو انتخاب شده بود.
وی افزود: از فروپاشی پیمان نظامی و سیاسی ورشو تقریبا ۲۵ سال می گذرد و در حال حاضر شرایط ژئوسیاسی جدید شکل گرفته است. کار به جای رسیده که در سالهای اخیر میان روسیه به عنوان وارث سیاسی پیمان نظامی و سیاسی ورشو و ترکیه همکاری راهبردی مشاهده می شود .
نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه این اولین اتفاق علیه ترکیه در ناتو نمی باشد، خاطر نشان کرد، در یکی از تمرینات نظامی ناتو در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی نیز در نقشه طرح خاور میانه و آفریقا در خاک ترکیه چند دولت خودخوانده انعکاس یافته بود و مورد پیش آمده در تمرینات اخیر در نروژ نیز نشان داد همه این اتفاقات تصادفی نیست.
حکمت بابااوغلی افزود: در مراحل بعدی در جنگهای ناتو در خاورمیانه تلاش های تجزیه ترکیه نیز بروز کرد و آنکارا در حال حاضر نه تنها در تمرینات بلکه در جریانات سیاسی نیز مورد هدف این پیمان نظامی قرار می گیرد ، ترکیه نیز به آن پی برده است.
بابا اوغلی گفت: با توجه به این که در اوایل دهه ۲۰۰۰ ترکیه ضعیف بود نتوانست به این توطئه ها واکنش لازم از خود نشان دهد ولی امروز این کشور قادر به مقابله با این چنین اقداماتی می باشد.
وی با اشاره به کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه افزود: دولت و مردم این کشور در ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ میلادی نیز توانستند از دخالت های خطرناک و گستاخانه جلوگیری کنند.
بابااوغلی درباره عذرخواهی رهبری ناتو از ترکیه گفت، صمیمانه بودن این عذرخواهی بعید به نظر می رسد و کسی هم به آن باور ندارد چرا که این موارد به طور مرتب روی می دهد و لذا ترکیه باید با تکیه به قدرت خود و طبق الزامات شرایط ژئوسیاسی بوجود آمده در خصوص شکل گیری مرکز قدرت جدید اقدام کند.
وی افزود: در حال حاضر عمر نظام یک قطبی در جهان به پایان رسیده و سوی چند قطبی حرکت می کند، در چنین شرایطی نیاز به مرکز قدرت جدید متشکل از ترکیه و متفقان آن است.
فاضل مصطفی نماینده دیگر مجلس ملی آذربایجان نیز با اشاره به این که عاملین هدف قرار دادن عکس های آتاترک و اردوغان به عنوان سیبل برای تیراندازی در تمرین های نظامی اخیر ناتو، برکنار شدند، این بی احترامی نسبت به ترکیه را غیر قابل قبول خواند.
وی با اشاره به اعتراض های در ترکیه در این ارتباط گفت: این یک حرکت خوشایند نبوده و بی احترامی به ارزش های یک دولت و ملت قابل قبول نیست.
الخان شاهین اوغلی رئیس مرکز مطالعاتی ‘ اطلس ‘ جمهوری آذربایجان نیز ،حادثه پیش آمده را نشانه موضع برخی محافل مشخص در غرب نسبت به ترکیه عنوان کرد.
وی با اشاره به این که مورد مشابه پیشتر هم روی داده بود ، گفت: در این باره مورد هدف قرار دادن خود آتاترک حاکی از تنفر نسبت به خود ترکیه و دولت آن است.
شاهین اوغلی تصریح کرد: ترکیه نیز در چنین شرایط باید در سیاست های خود تجدید نظر کند.
وی افزود: نتیجه این سیاست غرب ، نزدیک شدن ترکیه به روسیه خواهد بود .
وی همچنین موضع گیری اتحادیه اروپا نسبت به ترکیه در مساله عضویت این کشور در این اتحادیه را نیز توهین آمیز عنوان کرد و یادآور شد: آنکارا نیز در چنین شرایط ناگزیر به جست وجوی گزینه های دیگر است .
شاهین اوغلی گفت: تا زمانی که غرب سیاست های خود علیه ترکیه را مورد تجدید نظر قرار ندهد، برداشته شدن گام هایی توسط آنکارا به سوی غرب بعید به نظر می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا