آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

تحلیل مقایسه ای بودجه سال ۲۰۱۸ جمهوری آذربایجان و گرجستان از سوی اقتصاددان آذربایجان

روشن آقایف، اقتصاددان، با تحلیل مقایسه ای بودجه سال ۲۰۱۸ جمهوری آذربایجان و گرجستان، نوشت برغم بهره مندی بودجه جمهوری آذربایجان از درآمدهای هنگفت نفتی، بودجه این کشور با گرجستان در بخش تامین اجتماعی و تحصیل تقریبا یکسان است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «رئال مدیا»، روشن آقایف در تحلیلی تحت عنوان «جمهوری آذربایجان غنی و گرجستان فقیر» نوشت : « مخارج بودجه دولتی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ به همراه بودجه «صندوق تامین اجتماعی» ۲۲ ممیز سه میلیارد منات ، معادل ۱۳ میلیارد دلار( با نرخ کنونی منات در مقابل دلار ) پیش بینی شده است. سرانه این رقم نیز یک هزار و ۳۴۰ دلار است. مخارج بودجه دولتی گرجستان نیز ۱۲ ممیز پنج میلیارد لاری ، معادل چهار ممیز نه میلیارد دلار ( با نرخ کنونی لاری در مقابل دلار) پیش بینی شده است. سرانه این نیز یک هزار و ۳۱۵ دلار می شود. »
این اقتصاددان افزوده است : «برغم بهره مندی جمهوری آذربایجان از درآمدهای هنگفت نفتی ، هزینه ای که بودجه دولت و صندوق تامین اجتماعی جمهوری آذربایجان برای هر شهروند در سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته است، تقریبا با مبلغی که در بودجه گرجستان درنظر گرفته شده ، مساوی است. اما، در مخارج اجتماعی دو کشور تفاوت بزرگی دیده می شود. از بودجه دولت جمهوری آذربایجان برای بهداشت و درمان اهالی ، ۷۴۰ میلیون منات معادل ۴۵۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است که سرانه آن ۴۵ دلار است. از بودجه دولت گرجستان نیز ۹۲۹ میلیون لاری معادل ۳۶۵ میلیون دلار برای بهداشت و درمان اختصاص یافته است که سرانه آن ، ۹۸ دلار است. یعنی سرانه بهداشت و درمان در گرجستان دو برابر جمهوری آذربایجان است.»
روشن آقایف افزوده است : « در بودجه دولت و صندوق تامین اجتماعی جمهوری آذربایجان برای تامین اجتماعی اهالی، چهار ممیز پنج میلیارد منات معادل دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است که سرانه آن ۲۷۳ دلار است. در بودجه دولتی گرجستان نیز تقریبا دو ممیز پنج میلیارد لاری معادل یک میلیارد دلار برای تامین اجتماعی اهالی گرجستان درنظر گرفته شده است که سرانه آن ۲۶۹ دلار است. یعنی سرانه تامین اجتماعی در هر دو کشور تقریبا یکی است. بودجه دولتی جمهوری آذربایجان برای تحصیل دو میلیارد منات معادل یک ممیز ۱۷۰ میلیارد دلار هزینه درنظر گرفته است که سرانه آن معادل ۱۲۰ دلار است. گرجستان نیز برای تحصیل یک ممیز دو میلیارد لاری معادل ۴۷۰ میلیون دلار در نظر گرفته است که سرانه آن ۱۲۵ دلار می شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا