آذربایجاناخباراردبیلایران

بازگشت کاروان های زوار اربعین جمهوری آذربایجان به میهن خود /تصاویر

زائران آذری مدت ها است که از مرزهای شمال استان اردبیل (بیله سوار ) و آستارا خود را به کربلا می رسانند. عزادارانی که به پاس استقبال برادران دینی خود با امنیت و آرامش در سوگ حسین (ع) نشسته و مشق عشق می کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، امسال اما استقبال از عزاداران حال و هوای دیگری داشت. امسال در هیاهوی جنگ ها و دشمنی ها، دست عطوفت ایرانی به سوی برادر دینی خود دراز شد تا بینندگان بدانند که فرهنگ عاشورا همین یک دلی ها بوده و هست.
نه مرزی در میان است و نه دسته‌بندی. ایرانی در کنار آذری به سوگ حسین (ع) نشسته است. اینجا همه عزادار امام عاشقان‌اند.
زائر آذری با اشاره به خدمات مطلوب در پایانه مرزی بیله سوار تصریح کرد: انتظار این همه مهمان‌نوازی را نداشتیم.
وی معتقد است در وضعیتی که آتش جنگ در خاورمیانه افروخته شده، مهمان‌نوازی، عطوفت و حمایت ایرانی‌ها بیانگر عقاید انسان دوستانه مسلمانان است.
زائر دیگری که نام امام حسین (ع) را به لباس خود الصاق کرده از اینکه از کشور خود جمهوری آذربایجان خارج شده احساس غربت کرده است اما در ادامه زمانی که با مهمان‌نوازی موکب پایانه مرزی مواجه شده دلتنگی را از یاد برده و معتقد است این سفر یکی از بهترین سفرهایی است که تجربه کرده است.
لازم به ذکر است که موکب هایی در شهرستان های آستار ، بیله سوار و اردبیل با عنایت همشهریان و خیرین بر پا شده و علاوه بر اجرای ویژه برنامه هایی همچون مداحی و سینه زنی و پخش اقلام فرهنگی شامل مهر ، تسبیح، جانماز مطهر و متبرک حرم امام رضا (ع) ، زائرین با احسان و پخش آش نذری نیز پذیرایی می شوند.
در ضمن با هماهنگی های صورت گرفته اکیپ های نیروهای هلال احمر، شبکه بهداشت و درمان در مرزهای آستارا و بیله سوار مستقر شده تا خدمات درمانی رایگان در اختیار عزیرانی که در راه بازگشت دچار ناراحتی هایی شده اند عرضه گردد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا