آذربایجاناخبارنارداران

حجت الاسلام سید اِلمان آقایف: مرا بخاطر برگزاری مراسم عاشورا در لنکران بازداشت کرده اند

حجت اسلام سید المان آقایف، یکی از روحانیونی که در ارتباط با وقایع نارداران جمهوری آذربایجان تحت محاکمه است، در دفاعیات خود در دادگاه گفت علت اصلی دستگیر شدنم، برگزاری مراسم عاشورا در لنکران است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  بخش آذری رادیو آمریکا، المان آقایف در آخرین دفاعیات خود گفت : « در بازداشتگاه «باندوتدل» ( اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان)، چنان شکنجه هایی به ما داده اند و چنان کارهایی کرده اند که اگر در منزلشان درباره کارشان از آنها سوال کنند، فکر نمی کنم بتوانند درباره شغلشان و کارهایشان (برای خانواده خود) صحبت کنند.»
رادیو آزادی گزارش داد : « کارشناس الهیات که با نام «سید المان» شناخته شده است، در لنکران سکونت داشت و برغم اینکه در لنکران فعالیت می کرد، بخاطر وقایع نارداران دستگیر شده است. یازده ماه است که او در «دادگاه جرایم سنگین باکو» در چارچوب پرونده موسوم به «پرونده نارداران ۳» تحت محاکمه است. گرچه بخاطر وقایع نارداران، ۴۳ نفر به اتهام هایی نظیر تروریسم و براندازی دولت و ایجاد اغتشاش اجتماعی متهم شده اند، فقط محاکمه ۱۷ تن از آنها از جمله طالع باقرزاده به پایان رسیده است. محاکمه دو گروه ۱۲ نفره دیگر ادامه دارد. محاکمه ابوالفضل بنیادوف و الخان اسکندروف که در عملیات نارداران مورد اصابت گلوله قرار گرفته و فلج شده اند نیز تا زمان نامشخصی به تاخیر انداخته شده است.»
محاکمه المان آقایف در حال اتمام است، بررسی های دادگاه به پایان رسیده است و دادستان خواهان ۱۴ تا ۱۶ سال زندان برای وی شده است. اکثر متهمان نیز دفاعیات نهایی خود را بیان کرده اند.
المان آقایف در روز ۱۳ نوامبر دفاعیات نهایی خود را بیان کرد. او قاطعانه تاکید کرد که خود را مجرم نمی داند و تمامی اتهامات ساختگی است. این کارشناس الهیات گفت: « ما را با اتهاماتی سنگین متهم کرده اند، اما هیچ مدرکی ارایه نشده است. هیچ مدرکی غیر از سخنان کسانی که با پلیس همکاری کرده و به عنوان شاهد ، شهادت دروغین داده اند، وجود ندارد. من نه در دست خود و نه در منزل هیچ سلاحی نداشته ام. این گونه مطرح کرده اند که گویا «باندوتدل» درباره سلاح و تجهیزات نظامی من گزارش دریافت کرده است. المان بایراموف، از نیروهای عملیاتی «باندوتدل» که از منزل من بازرسی کرده بود نیز در شهادت خود این را بیان کرده است. از همین بایراموف در همین دادگاه سوال شد که پس چرا در زمان عملیات بازرسی در ۲۹ نوامبر (۲۰۵) ، نه حکم دادگاه و نه حکم بازجو را ارایه نکردید؟ و او هم جواب داد که به علت فوری بودن عملیات، نتوانسته است احکام قضایی را دریافت کند. اما، از طرف دیگر، در پرونده می نویسید که در ۲۶ نوامبر اطلاعات موجود بود! پس چرا در طول سه روز، حکم قضایی صادر نشده است؟ زیر، همگی سرتاسر دروغ است.»
المان آقایف گفت : « برای عریضه رضایت من جهت بازرسی از منزلم نیز ، در اداره پلیس به زور امضاء گرفته شد. آن هم پس از بازرسی از منزلم.»
المان آقایف گفت : « من هیچ گاه سخنان ضددولتی و نشان دهنده تفرقه قومی و دینی نداشته ام. با آنکه در اتهام نامه به سخنرانی من که در یوتیوب موجود است، استناد شده، در همان سخنرانی هیچ یک از این ادعاها وجود ندارد. »
این کارشناس دینی گفت : « در شهادت کسانی که خود را شاهد عینی معرفی کرده اند، ادعا شده است که از من «کتابچه پیام حاج طالع باقرزاده» کشف شده است. در شهادت خود نیز نوشته اند که به چشم خود این کتابچه را دیده اند. در این دادگاه از همه آنها پرسیدیم که در آن کتابچه چه چیزهایی نوشته شده است؟ اما ، نتوانستند جواب بدهند. پس این شاهدها چطور آن کتابچه را خوانده اند؟ یکی از شهود که «باکیخان» نام دارد، خودش هم اذعان کرد که آدم پلیس است. وقتی هم که در این دادگاه به او گفته شد در نزدیک به ۴۰ پرونده ، به عنوان شاهد نامش ذکر شده است، او جواب داد: « ۴۰ پرونده که چیزی نیست، در هزاران پرونده با پلیس همکاری کرده ام». این کار اوست. ( ادای شهادت دروغ مطابق خواست نیروی پلیس)»
المان آقایف افزود : « در اداره مبارزه با جرایم سنگین وزارت کشور، بطور غیررسمی علت اصلی دستگیری مرا بیان کردند. معلوم شد که علت اصلی دستگیری ام این است که وقتی حاج طالع باقرزاده به لنکران سفر کرده بود، من با او دیدار کرده ام و در خطبه ، شعار «الله اکبر» سر داده ایم. اما، در تمامی مراسم های دینی ، «الله اکبر» گفته می شود. یکی دیگر از علت های دستگیر شدنم، برگزاری مراسم عاشورا در لنکران است که یکی از مراسم هایی بوده است که نهادهای حاکمیتی را دچار واهمه کرده است. به هنگام شکنجه در «باندوتدل» اساسا در این باره سوال می کردند که « در لنکران سازمان دهی می کنی و طرفدار جمع می کنی.»
المان آقایف با تاکید بر غیرعادلانه بودن روند محاکمه گفت : « قضات نیز به دادستان پیوسته ، سخنان شهودی را که به نفع متهمان سخن می گفتند، قطع می کردند و از سوالات وکلا برای افشای دروغ های پلیس ، جلوگیری می کردند. مرا در زندان «کردخانه» سه بار به سلول انفرادی برده، شکنجه کردند. دادستان ها برای «عاکف چووداروف» ( یکی از مقامات وزارت امنیت جمهوری آذربایجان که به اتهام فساد مالی و تبهکاری و آدم ربایی دستگیر شده است) ، فقط ۱۵ سال زندان درخواست کرده بودند. اما، برای ما بدون اینکه جرمی مرتکب شده باشیم، ۱۵ تا ۱۶ سال زندان درخواست شده است. حال آنکه، جز شهادت های دروغ، هیچ چیزی ( هیچ مدرکی) ارایه نشده است.»
المان آقایف خطاب به قضات گفت : « شما به عنوان قاضی سوگند یاد کرده اید که حکم را بیطرفانه و عادلانه صادر کنید. کار دنیا به گونه ای است که همه چیز می تواند تغییر کند. در همین جایی که اکنون ما به عنوان متهم نشسته ایم، چندین داستان و وزیر هم نشسته اند. ( اشاره به صاحب منصبانی که زمانی داستان و وزیر بوده اند و بعدا دستگیر و متهم شده اند). زمانی خواهد آمد که قضات نیز در همین جا (جایگاه متهم) خواهند نشست. روزی را تصور بکنید که حاج ذوالفقار ( از روحانیون زندانی در جمهوری آذربایجان) در جای شما نشسته باشد و شما نیز در این جایی که اکنون ما هستیم، نشسته باشید.»
ادامه محاکمه در ۲۷ نوامبر پی گرفته خواهد شد.
گفتنی است در عملیات نیروهای اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور ( باندوتدل) در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵، در روستای نارداران ، شش نفر از جمله دو نیروی پلیس کشته شدند. براساس اتهام نامه رسمی، در این واقعه، یک گروه مسلح تندرو در مقابل نیروهای پلیس مقاومت مسلحانه کرده و رویارویی منجر به قتل ایجاد شده است. بخاطر وقایع نارداران و وقایعی که در مقابل اداره پلیس منطقه «صابونچی» روی داد، بیش از ۷۰ نفر دستگیر شدند. فعالان مدافع حقوق بشر شمار دستگیر شدگان را بیش از ۸۰ نفر می دانند. شماری از آنها به اتهام نگهداری غیرقانونی سلاح به یک سال و نیم تا شش سال و نیم زندان محکوم شدند. بیش از ۴۰ نفر از آنها نیز به اتهامات سنگین نظیر تلاش برای کودتا، تروریسم، ایجاد نفاق دینی و سایر اتهامات متهم شده و در سه گروه مجزا در دادگاه جرایم سنگین باکو تحت محاکمه قرار گرفته اند. رسیدگی به پرونده طالع باقرزاده ، رهبر «جنبش اتحاد مسلمانان» و هفده تن دیگر به پایان رسیده و طالع باقرزاده و معاونش عباس حسین، هر یک به ۲۰ سال زندان و سایرین نیز به زندان های ۱۰ تا ۱۹ ساله محکوم شده اند. محاکمه دو گروه دیگر از دستگیر شدگان ادامه دارد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا