اخبارایرانترکیه

برگزاری مراسم اربعین حسینی در استانبول

مراسم اربعین حسینی به همت مجمع علمای اهل بیت (ع) ترکیه (اهلادر) و با حضور صدها نفر از شیعیان و عاشقان اهل بیت (ع) ترکیه و میهمانانی از جمهوری اسلامی ایران، در ورزشگاه محسن یازیجی‌اوغلو استانبول برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم با حضور آیت‌الله پورمحمدی، امام جمعه شهرستان مراغه و عضو مجلس خبرگان رهبری، عبدالرضا راشد، وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، غدیر آکاراس، رییس مجمع علمای اهل بیت (ع) ترکیه (اهلادر) و برخی چهره‌های سیاسی و مذهبی ایران و ترکیه برگزار شد.

در آغاز این مراسم غدیر آکاراس، رییس مجمع علمای اهل بیت (ع) ترکیه طی سخنانی اظهار کرد: رسول اکرم (ص) درباره شهادت امام حسین (ع) فرمودند: «یک آتشی در دل مؤمنان روشن می‌شود که این آتش تا قیامت خاموش نخواهد شد» و این ماتم و اشک دوستداران اهل بیت (ع) نشان می‌دهد پیامبر (ص) هر چه فرموده‌اند، درست بوده است.

وی افزود: در حادثه عاشورا و کربلا بود که مسلمانان به عنوان یک امت هر فداکاری را انجام دادند و البته همین فداکاری را امروز می‌توانیم در کربلا و عراق ببینیم؛ چرا که هر ساله در چنین روزهایی میلیون‌ها نفر از مسلمانان و عاشقان امام حسین (ع) همه هستی خود را در دست می‌گیرند و پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند و عشق خود به امام حسین (ع) را اینگونه نشان می‌دهند.

رییس مجمع اهلادر ادامه داد: همچنین عده دیگری از انسان‌ها نیز وجود دارند که نماز می‌خوانند، عبادت می‌کنند اما می‌گویند یا امام حسین (ع) ما در کنار تو نیستیم و همچنین انسان‌هایی هم هستند که شاید تحصیلاتی در حد پرفسوری دارند و اسمشان پرفسور است؛ اما در برنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی می‌نشینند و عنوان می‌کنند که امام حسین (ع) و خاندانشان هیچ چیز نمی‌دانستند و در مقابل، یزید را بزرگ می‌کنند.

وی یادآور شد: برگزاری چنین مراسم‌هایی پاسخی محکم به کسانی است که تلاش می‌کنند امام حسین (ع) و خاندانشان را کوچک شمارند و در مقابل یزیدیان را بزرگ جلوه دهند؛ ما در این مراسم همه با هم می‌گوییم «لبیک یا حسین» تا پاسخ محکمی به اینگونه افراد باشد.

آکاراس در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند تا اسلام را زیر سؤال ببرند، عنوان کرد: با این وجود باید به امام حسین (ع) مژده بدهیم میلیون‌ها نفر از عاشقان اهل بیت (ع) در حال حرکت به سمت کربلا هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند این ملت را به ذلت دچار کند چرا که عشق به اهل بیت (ع) خمیرمایه این ملت است و هیچ فرقه و مذهبی نمی‌تواند ملت مسلمان را از هم جدا کند.

همچنین علی یرآل، مدیر اهداو استانبول، سخنران دیگر این مراسم بود که در بخشی از سخنان خود با اشاره به فرموده پیامبر اکرم (ص) که می‌فرمایند: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه»، گفت: پیامبر (ص)، امام حسین (ع) را هدایتگر و کشتی نجات معرفی کرده‌اند و همانگونه که کشتی حضرت نوح (ع) نجات‌گر بود، امام حسین(ع) نیز نجات‌گر بود.

وی افزود: امروز در اطراف کربلا ۲۰ میلیون مسلمان و عاشق امام حسین (ع) هستند که پیاده به سمت کربلا می‌روند و این کار از دل آنها می‌آید و با تمام وجود این حرکت را انجام می‌دهند و زن و مرد، بزرگ و کوچک وارد کشتی نجات امام حسین (ع) می‌‌شوند.

علی یرآل، عالم دینی ترکیه در ادامه با بیان عشق به امام حسین (ع) ظاهری نیست و نمی‌شود هم عاشق امام حسین (ع) باشی و هم به قاتل اهل بیت حضرت بگویی، عنوان کرد: امت ترک، دوستدار و عاشق اهل بیت (ع) هستند و هیچ‌کس تلاش نکند که این امت را به سمت یزید و یزیدیان بکشاند.

وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به تعطیلی شبکه تلویزیونی ۱۴ و شبکه تلویزیونی ۱۲ ترکیه از سوی دولت این کشور طی یک سال گذشته، خواستار بازگشایی هر چه زودتر این شبکه‌های تلویزیونی شد و گفت: این دو شبکه تلویزیونی فقط اهل بیت (ع) را تبلیغ کرده‌اند و هیچ ارتباطی با مسایل سیاسی و … نداشته‌اند. ما از طریق این شبکه فقط می‌خواستیم صدای اهل بیت (ع) خاموش نشود و فقط به تبلیغ اهل بیت (ع) پرداختیم چرا که صدای اهل بیت (ع) را یزید و معاویه هم نتوانستند خاموش کنند.

آیت‌الله پورمحمدی، امام جمعه شهرستان مراغه، میهمان ویژه و سخنران پایانی این مراسم بود که در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه شناخت خداوند یعنی اینکه انسان، امام، رهبر و پیشوای عصر خود را بشناسد، گفت: اگر مردم زمان امام علی (ع)، ایشان را می‌شناختند و رهبر زمان خود را می‌شناختند ایشان را در زمان اقامه نماز نمی‌زدند، اگر انسان‌های عصر امام حسین (ع)، رهبر و امام خود را می‌شناختند در کربلا و عاشورا ایشان را نمی‌زدند و اگر انسان‌های عصر امام حسن (ع)، رهبر و امام خود را می‌شناختند نیز آن جریان‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

آیت‌الله پورمحمدی ادامه داد: همانطور که استاد شهید مرتضی مطهری عنوان کرده‌اند، برای شناخت امام علی (ع)، بهتر این است که نهج‌البلاغه، خطبه‌ها و نامه‌های ایشان را مطالعه کنید، برای شناخت امام حسین (ع) نیز بهتر است که سخنانشان را دنبال کنیم و مطالعه کنیم تا هدف واقعی قیام عاشورا را درک کنیم و بدانیم.

وی در پایان گفت: امام حسین (ع) در تمامی سخنان خود یک حرف داشتند و آن حرف این بود که نباید زیر بار ظلم بروید و ذلت و خواری را قبول کنید و حتی اگر به سمت و سوی شهادت هم رفتید با عزت بروید و تحت هیچ شرایطی ذلت را نپذیرید.

این گزارش حاکی است؛ در بخش‌های مختلفی از مراسم اربعین حسینی که با حضور شیعیان و عاشقان اهل بیت (ع) استانبول برگزار شد، نادر جوادی، از مداحان اهل بیت (ع) که از ایران دعوت شده بود، به اجرای مداحی و نوحه‌خوانی پرداخت و اجرای تئاتری با محوریت امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) و روز عاشورا از دیگر برنامه‌هایی پیش‌بینی شده در این مراسم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا