آذربایجاناخبارترکیهعمومینخجوان

مصوبه جدید دولت ترکیه در حمایت از جمهوری خودمختار نخجوان

بنابر مصوبه هیئت وزیران دولت ترکیه، بازرگانان و تجار آذری اجازه خواهند داشت تا ۴۳ عنوان کالای (۱۳ محصول کشاورزی، ۳۰ کالای صنعتی) تولیدی و یا محصولاتی که تولید آن در جمهوری خودمختار نخجوان امکان پذیر باشد را بدون پرداخت عوارض گمرکی و بهره مندی از شروط ترجیحی آن به تمامی نقاط و مناطق ترکیه وارد کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی ینی مساوات،«نیهات زیبکچی» وزیر اقتصاد ترکیه در نمایشگاه مشترک بازرگانی ترکیه و جمهوری آذربایجان با بیان اینکه دولت ترکیه بسیاری از محدودیت های قانون واردات کالا را برای محصولات صادراتی جمهوری نخجوان لغو کرده است؛ افزود: «بنابر مصوبه هیئت وزیران دولت ترکیه، بازرگانان و تجار آذری اجازه خواهند داشت تا ۴۳ عنوان کالای (۱۳ محصول کشاورزی، ۳۰ کالای صنعتی) تولیدی و یا محصولاتی که تولید آن در جمهوری خودمختار نخجوان امکان پذیر باشد را بدون پرداخت عوارض گمرکی و بهره مندی از شروط ترجیحی آن به تمامی نقاط و مناطق ترکیه وارد کنند».
بر این اساس قرار است محموله ای به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار شامل کالا و تولیدات مربوط به جمهوری خودمختار نخجوان بدون پرداخت کمترین عوارض گمرکی به کشور ترکیه صادر شود.
اظهارات وزیر اقتصاد ترکیه گویای این است که حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته در حالی به رقم ۲۷ میلیون دلار رسیده که میزان مبادلات طرفین در هشت ماه گذشته به۲۰ میلیون دلار رسیده که بنا بر اعلام این مقام دولتی کمتر از مبلغ مورد انتظار است.
وی ابراز امیدواری کرد تا حجم مبادلات تجاری ترکیه و جمهوری نخجوان با افزایش ۱۲۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار در سال برسد.
«نیهات زیبکچی» همچنین اظهار داشت: «بر اساس مصوبه جدید، خرید و فروش و هر نوع معامله تجار ترک با بازرگانان جمهوری خودمختار نخجوان بر مبنای پول ملی ترکیه(لیره) خواهد بود تا هیچ واسطه ای نتواند در معاملات دو طرف ایفای نقش کند. چنانچه استفاده از پول مشترک در مبادلات تجاری دو کشور انگیزه ای برای توسعه ظرفیت های موجود در منطقه نیز ایجاد خواهد کرد».
لازم به ذکر است که بنا بر اعلام کمیته آمار جمهوری خودمختار نخجوان حجم صادرات این جمهوری از ژانویه ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۱۷ مبلغ ۳۰۶ میلیون و ۲۷٫۳ هزار منات و میزان واردات این کشور نیز به مبلغ ۲۳ میلیون و ۷۹۴٫۱ هزار منات رسیده است.
در حال حاضر بیش از ۳۶۶ نوع کالا در این جمهوری خودمختار تولید شده که ۱۰۷ نوع آن مربوط به خوراک و ۲۳۷ نوع آن نیز به پوشاک و دیگر صنایع تولیدی اختصاص دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا