آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

تحلیلگر سیا و مشاور پیشین وزیر امور خارجه آمریکا: بحران قره باغ برای درازمدت ادامه خواهد یافت

پل گوبل، تحلیلگر سیا و مشاور پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در امور خلق های شوروی سابق ، در گفتگو با پایگاه اینترنتی «آخار » جمهوری آذربایجان گفت : « مسکو تا صداقت باکو را به روسیه تامین نکند، اجازه حل مناقشه قره باغ را نخواهد داد. بحران قره باغ برای درازمدت ادامه خواهد یافت.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی آخار،پل گوبل در پاسخ به این سوال که « با توجه به وخامت اوضاع در قره باغ و اطراف آن درپی درگیری های ماه آوریل ۲۰۱۶ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، آیا وقت آن نرسیده است که سازمان های بین المللی برای تغییر وضع موجود در قره باغ دخالت کنند؟»، گفت : « مناقشه قره باغ در قفقاز برای درازمدت تداوم خواهد یافت. زیرا، برخی از طرف ها برای بهره برداری از این مناقشه تلاش می کنند و به همین علت نیز اکثریت تمایلی به اقدام جدی برای حل این مناقشه ندارند یا هم قادر به این کار نیستند. »
تحلیلگر سازمان سیا افزود : « هرچه وخامت اوضاع تداوم یابد، مناقشه نیز جود خواهد داشت و به احتمال زیاد، فقط از طریق نظامی حل این مساله امکان پذیر خواهد شد. اما، جنگ نیز راه حل نهایی این مساله نخواهد بود. زیرا، جنگ موجب شکست طرفین دربرابر همدیگر خواهد شد و موجب خواهد شد که در آینده نیازمند کمک باشند. به نظر من، سازمان های بین المللی بیش از حل مساله ، برای جلوگیری از درگیری احتمالی تلاش می کنند. علت نیز این است که آن سازمان ها سیاست دوگانه و متناقضی مبنی بر حمایت از حق تعیین سرنوشت ملت ها و نیز حمایت از تمامیت ارضی کشورها را دنبال می کنند.»
پل گوبل با اشاره به اینکه به علت قدرت و نزدیکی مرزها و سلاح اتمی روسیه، سایر دولت ها از دخالت در مناقشه قره باغ خودداری می کنند و روسیه به تنها بازیگر در این مناقشه تبدیل شده است، گفت : « من فکر می کنم که روسیه تا زمانی که صداقت باکو را به خود تامین نکند، اجازه نخواهد داد این مناقشه حل شود. اگر مسکو صداقت باکو به خود را تامین کند، مطمئنم که از همکاری با ارمنستان خودداری خواهد کرد. اما، هنوز باکو تمایلی به این ندارد.»
پل گوبل افزود: « موقعیت روسیه در ارمنستان آنقدرها هم قابل اتکاء نیست. منافع دو کشور منطبق بر هم نیست. به نظر من، در دهه آینده ارمنستان به دور شدن از روسیه و به دست آوردن جایگاه بهتری در قفقاز از طریق دیپلماسی خود موفق خواهد شد.»
پل گوبل درباره همکاری گرجستان با ناتو، همکاری ارمنستان با روسیه و بیطرفی جمهوری آذربایجان در منطقه قفقاز گفت : « نهایتا گرجستان عضو ناتو خواهد شد. جمهوری آذربایجان نیز می خواهد سیاست متوازن خود را تداوم بخشد، اما موضع روسیه در قبال این را گذشت زمان روشن خواهد کرد. اگر مسکو فشار وارد کند، باکو به غرب نزدیک تر خواهد شد. ارمنی ها نیز باید خود را برای برخی تغییرات جدی آماده کنند.»
تحلیلگر سیا گفت : « استقلال شمال قفقاز از روسیه محتمل است. زیرا، آنها می خواهند از روسیه جدا شوند. پوتین اوضاع را کنترل می کند. اما، او برای همیشه زنده نخواهد بود.»
پل گوبل افزود : « خرابکاری های روسیه در گرجستان خیلی مضحک است. در همین حال، گرجستان نیز برای روسیه خطر دارد. اما، گرجستان در شرایط انتقالی موفقیت آمیزی قرار دارد. نیروهای امنیتی روسیه در گرجستان نیز تلاش خواهند کرد از بی ثباتی ها در این کشور استفاده کنند. اما، این وضعیت بیش از آنکه به بحرانی جدید منجر شود، دارای ثبات است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا