آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

کارشناس سیاسی روسیه:اراضی قره باغ به جمهوری آذربایجان بازپس داده نخواهد شد

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» جمهوری آذربایجان نوشت در روسیه این برداشت را دارند که اراضی قره باغ به جمهوری آذربایجان بازپس داده نخواهد شد.

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ»، روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دیدار اخیر خود در ژنو، فقط درباره موضوعات عمومی که بطور دائم در چارچوب حل مناقشه قره باغ کوهستانی مورد گفتگو قرار می گیرند، صحبت کرده اند و هیچ برنامه ای نیز برای مذاکره درنظر گرفته نشده بود.
گریگوری تروفیمچوک، تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسایل امنیتی روسیه ای در گفتگو با روزنامه ارمنستانی « ۱۶۸ jam » نوشت : « هم اکنون موضوعی که می تواند شوک ایجاد کند، این است که رییس جمهوری آذربایجان از حضور در این گفتگوهای بی معنی خودداری کند. »
این کارشناس روسیه ای افزود : « در واقع، «وضع موجود» در قره باغ از آوریل سال گذشته تغییر کرده است و ارتش جمهوری آذربایجان برخی از اراضی را تحت کنترل خود گرفته است. رییس جمهوری ارمنستان نیز از روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا می خواهد که موضع خود را درباره این مساله اعلام کنند. »
گریگوری تروفیمچوک گفت : « دیدار ژنو ، نتیجه دلخواه جمهوری آذربایجان را درپی نخواهد داشت و هیچ کس به طرف دیگر ، هیچ اراضی را باز پس نخواهد داد.»
همچنین ویرتوالاذ به نقل از ولادیمیر ژیرنوفسکی ، رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه در گفتگو با خبرگزاری «اسپوتنیک – آذربایجان» نوشت : « جمهوری آذربایجان برای درازمدت با مساله قره باغ مواجه خواهد بود.»
ژیرنوفسکی در این مصاحبه که در حاشیه نوزدهمین «جشنواره جوانان و دانشجویان دنیا » در سوچی انجام شد، گفت : « مناقشه قره باغ خیلی جدی است و باید حل شود. اما، ما در زمان مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید درک کنیم که آنها اختلاف ارضی دارند که قابل حل نیست. این مساله راه حل ندارد. هر دو طرف قره باغ را متعلق به خود می دانند.»
ژیرنوفسکی افزود : « روسیه مناسبات خوبی با جمهوری آذربایجان دارد. اما، می بینید که در این مورد، مساله اصلی ، تجزیه غیرقانونی اتحاد جماهیر شوروی است که کشوری واحد بود. امپراطوری روسیه وجود داشت که بطور غیرقانونی منحل و بجایش اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد. سپس هم، بطور غیرقانونی اتحاد جماهیر شوروی را از بین بردند. نمی توان دولت را از بین برد. اما، این کار را کردند. باید در همه جا، حقوق حاکم باشد. من به جمهوری آذربایجان سلام می فرستم. رهبر آنها، الهام علی اف در دانشگاه دولتی مناسبات بین المللی مسکو تحصیل کرده است. من پدر او را هم خوب می شناسم. اما، این مشکل آنها، برای طولانی مدت وجود خواهد داشت. آیا می توان مساله قدس را حل کرد؟ نه. زیرا، یهودیان فکر می کنند که این شهر متعلق به آنهاست و پایتختشان است و اعراب نیز فکر می کنند این شهر متعلق به آنهاست.»
ویرتوالاذ در تحلیل این سخنان ژیرنوفسکی، آن را منطبق با سخنان سرژ سرکیسیان، رییس جمهوری ارمنستان در پی دیدارش با الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در ژنو ارزیابی کرده است.
سرکیسیان در دیدار با نمایندگان دیاسپورای ارمنی در ژنو گفته بود : « توافق مشخصی درباره حل مناقشه قره باغ وجود ندارد. مناقشه قره باغ هیچ گاه راه حل ساده ای نخواهد داشت.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا