آذربایجاناخبارایرانعمومی

تاکید مسئولان گمرک آستارای ایران و جمهوری آذربایجان بر شبانه روزی شدن تردد

ناظر گمرکات استان گیلان روز دوشنبه در نشست مدیران گمرک آستارای ایران و جمهوری آذربایجان در اداره کل گمرک آستارای ایران گفت: برگزاری نشست های مقامات ایران و جمهوری آذربایجان، روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را تسهیل کرده است و محدودیتی در ۲۴ ساعته شدن گمرک آستارای ایران وجود ندارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،محمد شهبازی اظهار کرد: در این رابطه دستگاه های متولی و سازمان های همسو آمادگی دارند و امیدواریم گمرک آستارای جمهوری آذربایجان نیز بسترهای لازم را فراهم کند.
مدیر کل امور بین الملل گمرک جمهوری آذربایجان نیز در این نشست گفت: ۲۴ ساعته شدن فعالیت های گمرکات آستارای ایران و جمهوری آذربایجان در قالب پروتکل ها پیگیری شده اما بعد از ۱۷ سال به نتیجه نرسیده است و باید با روابط دیپلماتیک حل شود و در اربعین حسینی به لحاظ تردد زیاد، شبانه روزی شدن گمرکات ضروری است.
دلاور فرض علی اف بیان کرد: به منظور تسهیل روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان، ۱۸ برنامه استاندارد گمرکی، الکترونیکی تدوین و پنج مورد آن اجرا شده است.
الله ورن محمود اف معاون فرماندار آستارای جمهوری آذربایجان نیز در این نشست ، توسعه روابط تجاری دو کشور را در ابعاد سیاسی و فرهنگی موثر خواند و گفت: در کمیسیون همکاری های اقتصادی دو کشور، طرح خط ریلی آستارا-آستارا عملیاتی شد و با اتصال کریدور شمال-جنوب، تحول بزرگی در روابط دو کشور روی خواهد داد.
میر محمود میر آتایف مدیرکل گمرک آستارای جمهوری آذربایجان نیز در این نشست با بیان اینکه زائران اربعین حسینی آن کشور با ۲۰۰دستگاه اتوبوس از مرز آستارا گذر خواهند کرد، گفت: مسافران می توانند تا سقف معینی از یک نوع جنس را حمل کنند و از بار زیاد و دارای بعد تجاری همراه مسافر جلوگیری خواهد شد.
فرماندار بندر آستارا نیز در این نشست بیان کرد: مرز این شهرستان با گذر ۸۰۰ هزار مسافر داخلی و خارجی در سال ، سومین مرز پرتردد کشور است و باید ساعت کاری گمرک آن افزایش یابد.
یونس رنجکش افزود: گمرک آستارای جمهوری آذربایجان کامیون های ایرانی غیر استاندارد با عمر بالای هفت سال را جریمه می کند و اقدام متقابل گمرک ایران، افزایش کرایه حمل و نقل و کاهش حجم مبادلات را درپی دارد و امیدواریم روابط تجاری دو کشور با همکاری و مشارکت لازم پویاتر شود.
وی اضافه کرد: برگزاری المپیاد آستارا-آستارا گامی در توسعه روابط ورزشی دو کشور بود و امکان برگزاری نمایشگاه های اقتصادی و فرهنگی با مشارکت دو شهر دوست و همسایه (آستارای ایران و جمهوری آذربایجان) در آستارای ایران وجود دارد.
مدیر کل گمرک آستارای ایران نیز در این نشست گفت: ایران و جمهوری آذربایجان عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) هستند و توسعه روابط تجاری دو کشور از نظر آن سازمان مهم است.
رسول امیدی با اشاره به اینکه خط ریلی آستارا-آستارا اهمیت مرز و روابط تجاری دو کشور را افزایش خواهد داد، ادامه داد: راه اندازی دروازه مشترک مجازی مرز ایران و جمهوری آذربایجان با تبادل اطلاعات تجاری دو کشور در ماه های آینده محقق خواهد شد.
اداره کل گمرک گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، موافقت نامه تجارت بین المللی، صدور برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و رتبه اول تجارت چمدانی مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را دارد.
منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا