آذربایجاناخباراردبیلایراننارداران

خمینی‌چی‌های «نارداران» سوژه یک مستند شدند/ سراغ هر کسی می‌رفتیم می‌ترسید حرف بزند!

عبدالله عزیزی با اشاره به پایان ساخت مستند «نارداران» گفت: در این اثر به بررسی تاریخی، اجتماعی و سیاسی منطقه «نارداران» جمهوری آذربایجان که مهم‌ترین شیعیان این کشور است، پرداخته‌ایم.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، عبدالله‌ عزیزی از فیلمسازان کشور در سخنانی درباره کارهای جدید خود ابراز کرد: در حال حاضر، مجموعه مستندی ۲۶ قسمتی درباره مراسمات آیینی، آداب و سنن مردم استان اردبیل دارم که کار ساخت آن را از سال گذشته شروع کردیم.
وی در همین باره اضافه کرد: تاکنون تولید ۹ قسمت از این مجموعه که قرار است از شبکه استانی سبلان پخش شود، به پایان رسیده است و بقیه بخش‌ها هم در مرحله تدوین و صداگذاری هستند.
عزیزی در ادامه سخنانش با اشاره به کار دیگرش با عنوان «زیر زمین» اظهار داشت: در دهه ۶۰ و ۷۰، اغلب ساختمان‌ها و خانه‌های شهر اردبیل، زیر زمینی داشتند که معمولا به محلی برای باشگاه‌های ورزشی تبدیل شده بود، به صورتی که در اواخر دهه شصت، به ازای جمعیت ۳۵۰ هزاری شهر، ۱۶۰ باب باشگاه ورزشی وجود داشت اما در حال حاضر، با وجود دو برابر شدن جمعیت، تعداد باشگاه‌‌های ورزشی تنها ۲۶ باب است.
این مستندساز تاکید کرد: بر اساس تحقیقات و آماری که بدست آورده‌ایم اغلب زیر زمین‌های شهر که روزی باشگاه ورزشی بودند، به قهوه‌خانه تبدیل شده‌اند. به همین خاطر در این مستند، به دلایل رونق قهوه‌خانه‌ها و گرایش دانشجویان و جوانان به آنها پرداخته‌ایم.
وی توضیح داد: در این مستند که بیشتر مصاحبه‌محور است، سعی کرده‌ام با صراحت این اتفاق را نقد کنم اما سراغ هر کسی می‌رفتم یا می‌ترسید یا راضی نمی‌شد درباره این مسئله صحبت کند، از طرفی صاحبان قهوه‌خانه‌‌ها هم اجازه تصویربرداری نمی‌دادند.
عزیزی ادامه داد: همین موارد، باعث شد کار تصویربرداری مستند که تحقیقات آن را سه سال پیش شروع کرده بودم، حدود دو سال طول بکشد، البته در حال حاضر، مستند، نهایی شده است.
این مستندساز در بخش دیگری از سخنانش درباره کار بعدی خود عنوان کرد: «نارداران»، منطقه‌ای در کشور جمهوری آذربایجان است که به نام «خمینی‌چی‌ها» هم شناخته می‌شود، در مستند دیگرم با برخی فعالان حزب اسلامی این کشور گفتگو کرده‌ام و از لحاظ تاریخی، اجتماعی و سیاسی به بررسی این منطقه پرداخته‌ام.
وی تاکید کرد: این مستند چهار قسمتی که به تهیه‌کنندگی محمد قاضی‌دهی و با همکاری سپاه عاشورای استان آذربایجان شرقی تولید شده، بعد از اصلاحات نهایی، از شبکه استانی سهند پخش می‌شود.
عزیزی در ادامه سخنانش بیان کرد: مستندی هم با عنوان «مردی با دوربین یاشیکا» دارم که درباره یک عکاس دوره‌گرد است که ۶۰ سال مشغول این کار بوده و در واقع، عکس‌های او، تاریخ مصور اردبیل است. در صورت تصویب فیلمنامه، کار تولید این اثر را هم بزودی شروع می‌کنم.
وی خاطرنشان کرد: تولید دو اثر داستانی هم را درباره روابط خانوادگی و مسائل فضای مجازی در برنامه خودم دارم که مدت زیادی است که درگیر آنها هستم ولی تاکنون فرصت نکرده‌ام برای تولیدشان اقدام کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا