آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

واکنش باکو به سفرنمایندگان آمریکا به قره باغ؛سه نماینده کنگره آمریکا در فهرست سیاه جمهوری آذربایجان قرار گرفتند

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سفر چند نماینده کنگره آمریکا به منطقه قره باغ کوهستانی ، آن را نقض جدی تمامیت ارضی ، حق حاکمیت و قوانین جمهوری آذربایجان اعلام کرد و این نمایندگان را در فهرست عناصرنامطلوب وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان قرار داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آپا ، «حکمت حاجی اف» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری گفت: «داوید والادائو» ، «فرانک پالونه »و «تولسی گابارد» اعضای مجلس نمایندگان کنگره آمریکا که بدون مجوز دولت جمهوری آذربایجان بطور غیر قانونی به منطقه قره باغ کوهستانی سفر کردند ، در فهرست عناصر نامطلوب وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان قرار خواهد گرفت .
حاجی اف همچنین به خبرنگار ایرنا گفت که «داوید والادائو» هفته پیش و «فرانک پالونه» و «تولسی گابارد» نیز سه روز پیش بدون بطور غیرقانونی به قره باغ سفر کردند.
در جریان درگیری های ۱۹۹۴-۱۹۹۲ میلادی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان دیگر این کشور تحت کنترل نیروهای ارمنستان درآمد .
جمهوری آذربایجان هر گونه سفر های اتباع خارجی بدون مجوز از دولت باکو به این سرزمین های تحت کنترل نیروهای ارمنستان را غیر قانونی و نقض قوانین بین المللی و این کشور تلقی می کند .
حکمت حاجی اف نیز سفر نمایندگان کنگره آمریکا به منطقه قره باغ کوهستانی را نقض قوانین بین المللی و حمایت آنها از تجزیه طلبان ارمنی و اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان عنوان کرده است .
وی افزود: این اقدامات نمایندگان کنگره آمریکا که با مساعدت لابی ارمنی صورت می گیرد، خرابکاری است و کمیته های مربوطه کنگره باید به آن واکنش نشان دهند .
میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال ۱۹۹۴ میلادی آتش بس اعلام شده است و آمریکا ، روسیه و فرانسه به عنوان روسای گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از سال ۱۹۹۷ میلادی حل سیاسی مناقشه قره باغ کوهستانی را بر عهده دارند .
تلاش های این گروه میانجی تا به حال نتیجه ای نداشته است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا