آذربایجاناخبارترکیهعمومی

تقدیر اردوغان از الهام علی اف بخاطر تمدید قرارداد نفتی با کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه از الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان بخاطر تمدید قرارداد نفتی باکو با کنسرسیوم شرکت های نفتی خارجی برای استخراج نفت از دریای خزر قدردانی کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج ، رجب طیب اردوغان در پیامی به الهام علی اف به مناسبت تمدید قرارداد نفتی جمهوری آذربایجان نوشت : « امیدوارم تمدید قرارداد بهره برداری مشترک و تقسیم سهام حوزه های نفتی آذری ، چراغ و گونشلی برای کشورهایمان پرخیر و برکت باشد. از جناب رییس جمهوری آذربایجان و تمامی اشخاص ذیربط در تمدید قرارداد سال ۱۹۹۴ جمهوری آذربایجان و کنسرسیوم بین المللی که «شرکت نفت ترکیه» نیز در آن حضور دارد، تشکر می کنم. این قرارداد تاریخی و خط لوله نفتی باکو – تفلیس – جیحان ، از سال ۲۰۰۶ امکان انتقال امن نفت جمهوری آذربایجان به بازار جهانی را فراهم کرده است. »
اردوغان افزوده است : « روند همکاری که با انتقال نفت جمهوری آذربایجان از طریق ترکیه به بازار جهانی آغاز شد، با اجرای طرح های گازی «شاه دنیز ۱» و خط لوله گازی باکو – تفلیس – ارض روم عمق بیشتری یافت. درپی آن، طرح « شاه دنیز ۲» و خط لوله گازی «ترانس آناتولی» که در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، ان شاء الله اوج این همکاری خواهد بود. ترکیه و جمهوری آذربایجان که «یک ملت با دو دولت» هستند، در آینده نیز بویژه در بخش انرژی به همراه یکدیگر با همبستگی گام خواهند برداشت.»
همچنین به گزارش خبرگزاری آذرتاج، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در دیدار با بارات آلبایرک، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه که به باکو سفر کرده است، از ذکر جملات خوشایند در پیام رییس جمهوری ترکیه به وی تشکر کرد.
وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز همکاری میان این کشور و جمهوری آذربایجان در حوزه انرژی را الگویی برای دنیا توصیف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا