آذربایجاناخبارارمنستانترکیهعمومیگرجستان

پیام نشست وزیران امور خارجه ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان به ایروان

انزوای بیش از پیش ارمنستان و خلع ید این کشور از پروژه های عظیم اقتصادی در منطقه برگ برنده ای برای جمهوری آذربایجان در سال های اخیر بوده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، روز ۶ سپتامبر دیدار سه جانبه‌‌‌‌ای میان وزرای خارجه سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان در باکو صورت گرفت. در پایان این نشست دو سند مهم با عنوان بیانیه مشترک باکو و طرح حرکت مشترک برای سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به امضای طرفین رسید.

نشست باکو نه تنها از نقطه نظر احترام به تمامیت ارضی کشورها، تامین امنیت و ثبات منطقه‌‌ای سند دیپلماتیک مهمی به شمار می رود. بلکه نمود توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی بین سه کشور می باشد.

شاید بتوان گفت نقطه مشترک این سه کشور در نزدیکی و توسعه روابط، همسایگی با ارمنستان و ادعای ارضی این کشور علیه سه کشور مذکور می‌باشد. به احتمال زیاد پیام این نشست سه جانبه برای ارمنستان این نکته خواهد بود که اگر به دنبال همزیستی مسالمت آمیز در منطقه قفقاز جنوبی است در نخستین گام نه با روسیه بلکه باید با این سه کشور به توافق برسد.

روشن است که همکاری نظامی و فنی بین سه کشور در بالاترین سطح از روابط قرار دارد. حتی موضوع نیروی نظامی مشترک بین سه کشور البته در ابتدا برای تامین امنیت کمربند انرژی بین سه کشور مطرح شده است. در حوزه اقتصاد همین بس که جمهوری آذربایجان به عنوان نخستین کشور در بین سرمایه گذاران خارجی در گرجستان می باشد.

اگر ارمنستان مناسبات خود را با همسایگان خود با حسن نیت تعریف می کرد امروز سود کلانی از پروژه های مختلف انرژی از جمله “کریدور گاز جنوب”، “پروژه باکو-تفلیس-جیهان” و “پروژه گازی باکو-ارض روم” عید این کشور می شد و این کشور می توانست از وابستگی به نفت و گاز روسیه رها شود. مهم تر از این پول هایی که صرف خرید تسلیحات شده و قفقاز جنوبی را به انبار تسلیحات نظامی کرده است می توانست برای امور اجتماعی، بهداشتی و انسانی صرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا