آذربایجاناخبارعمومیناردارانویژه

ادامه محاکمه گروهی از فعالان جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان در دادگاه جرایم سنگین باکو

در ادامه محاکمه گروهی از فعالان جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان در دادگاه جرایم سنگین باکو، شهود بر مسالمت جویانه بودن سخنرانی های حاج طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان و حاج الچین قاسم اف، معاون این جنبش تاکید کردند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی «راکورس تی وی»، ادامه محاکمه «الچین قاسم اف»، معاون «جنبش اتحاد مسلمانان» و شماری از اعضای این جنبش شامل «ناهید قهرمان اف»، « آقاعلی یحیی اف»، « سیف الدین شیروان اف» ، « فرهاد مرادوف» ، « رامیل علی اف» ، « الگون آخوندوف» ، « وصال آلیش اف» ، « عیسی ابراهیم اف» ، « سیمور اصلان اف» ، « علی شهبازوف» و « امیرلی علی اف» به ریاست قاضی «مایل بایرام اف» برگزار شد.
«تورال الله وردی اف» که برای ادای شهادت به دادگاه دعوت شده بود، گفت : « اکثر متهمان را می شناسم و با «عباس حسین» ( از فعالان جنبش اتحاد مسلمانان) که هم اکنون در زندان قوبوستان زندانی است، دوست هستیم. در نهم نوامبر ۲۰۱۵، پس از بازداشت حاج الچین قاسم اف، به اداره پلیس منطقه صابونچی رفتم. در آنجا مرا نیز بازداشت کردند و تا صبح در بازداشت نگه داشتند. در جلسات موعظه طالع باقرزاده ( رهبر جنبش اتحاد مسلمانان) و الچین قاسم اف ( معاون جنبش اتحاد مسلمانان) شرکت می کردم. در سخنرانی های آنها هیچ گونه فراخوان تند نشنیده ام. »
«خیال قاسم اف»، یکی دیگر از شهود نیز گفت : « در پایگاه اینترنتی «آزادخبر» ( متعلق به جنبش اتحاد مسلمانان ) مدتی به عنوان سردبیر کار می کردم و مدتی نیز نامم به عنوان یکی از موسسان روزنامه «آزادنیوز» ( متعلق به جنبش اتحاد مسلمانان) ثبت شده بود. اکثر افرادی را که در این دادگاه محاکمه می شوند، می شناسم. همه شان انسان های ارزشمند و مفید برای جامعه هستند. هیچ گاه از الچین قاسم اف و سایرین ، فراخوان های تند و خشونت آمیز و متمایل به تروریسم نشنیده ام. »
آزاد کریم اف، یکی دیگر از شهود نیز گفت : « من عضو جنبش اتحاد مسلمانان هستم، طالع باقرزاده را می شناسم. در نهم نوامبر ۲۰۱۵ در مقابل اداره پلیس منطقه صابونچی مرا نیز بازداشت کرده بودند.»
ایلکین محمدوف، یکی دیگر از شهود نیز گفت:« در سایت «آزادخبر» به عنوان دبیر کار می کردم. اکثر متهمان را می شناسم. آنها انسان هایی وطن دوست هستند.»
سپس «جیحون امام وردی اف» یکی از کارکنان اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان ( باندوتدل) گفت: « در بازرسی منازل وصال آلیش اف، ناهید قهرمان اف و رامیل علی اف حضور داشته ام و به همراه حمزت زاهدوف و امین صفروف ، دوتن دیگر از کارکنان اداره مبارزه جرایم سازمان یافته ، از منازل این افراد نارنجک و بروشورهای جنبش اتحاد مسلمانان را کشف کرده ایم.»
«عیسی ابراهیم اف»، یکی از متهمان از «جیحون امام وردی اف» پرسید آیا در بازرسی از منزل من هم حضور داشته ای؟
جیحون امام وردی اف گفت در بازرسی منزل عیسی ابراهیم اف حضور نداشته ام.
سپس «عیسی ابراهیم اف» از قاضی خواست گزارش امین صفروف، یکی از نیروهای عملیاتی اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته را درباره بازرسی از منزل وی ، قرائت کنند که در آن ادعا شده است که جیحون امام وردی اف نیز در این بازرسی حضور داشته است و این گزارش با سخنان جیحون امام وردی اف تناقض دارد.
عیسی ابراهیم اف افزود : « در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ به هنگام بازگشت از زیارت کربلا، در مرز آستارا بازداشت شدم. همان شب مرا دستبند به دست به «باندوتدل» آوردند. صبح به طبقه سوم مرا پیش «ژنرال» بردند. «ژنرال» به من گفت بخواهی یا نخواهی ، از خانه ات سلاح کشف خواهیم کرد! بنابراین بهتر است که بروی به آن یکی اتاق و از همانجا سلاح ها را یکجا کشف کنند! اما، من خواستم که در بازرسی از منزلم خودم هم حضور داشته باشم. زیرا می دانستم که پیش از آن، منزل الخان حسن اف را هم بازرسی و زیر و رو کرده اند. در آن زمان در خانه ام ، فقط همسرم حضور داشت که باردار بود. برادرم در ایران مشغول تحصیل بود و مادرم هم به علت بیماری شدید، برای معالجه به ایران رفته بود. «ژنرال» به من گفت تو همین جا بمان. سپس جیحون امام وردی اف، از من نقشه خانه ام را گرفت. در دستانشان یک کیسه بود. مرا هم با خود به منزلم بردند. همان کیسه را در خانه ام گذاشتند و از همانجا هم برداشتند. در آن زمان، مرا در حیاط نگه داشته بودند. آنچه مرا متأثر می کند این است که ما را مانند داعش معرفی می کنند. حال آنکه، من در زمان خدمتم در نیروی «قشون داخلی» ، در عملیات علیه گروه «برادران جنگل» ( یکی از گروه های مسلح وهابی فعال در شمال جمهوری آذربایجان) شرکت داشتم. در سفر زیارتی به عراق نیز خودروی ما را داعشی ها به گلوله بستند. در شهرستان ( لنکران ) نیز همیشه علیه تروریسم و داعش سخنرانی کرده ام.»
در این جلسه از دادگاه، مادر ناهید قهرمان اف، یکی از متهمان ، از قاضی دادگاه خواهش کرد که اجازه بدهد او هم حرف بزند. اما، قاضی دادگاه بر سر او فریاد کشید که این کار با مقررات دادگاه مغایرت دارد.
متهمان به این حرکت قاضی اعتراض کردند و در دادگاه همهمه ایجاد شد و در این هنگام، الچین قاسم اف ( معاون جنبش اتحاد مسلمانان) خطاب به قاضی دادگاه گفت : « این افراد به مدت دو سال است که در زندان هستند. با شدیدترین اتهامات دستگیر شده اند و نمی توانند خویشان و عزیزانشان را ببینند. ما نمی خواهیم که در اینجا اتفاقی برای ما یا خویشاوندانمان بیفتد و بخاطر ما ، در خارج از دادگاه تنش ایجاد شود. به همین خاطر تلاش می کنیم که آرامش برقرار باشد. اما، شما برخلاف آن رفتار می کنید. من ۳۲ سال سن دارم و این را می فهمم، اما شما پنجاه تا شصت ساله هستید و این را متوجه نمی شوید. ما مرگ را مقابل چشم خود گرفته ایم ( آماده مرگ هستیم) و بیش از این هم نمی توانید علیه ما کاری بکنید. اگر می خواهید از یکی از ما شکایت کنید و او را به سلول انفرادی بیاندازید، بهتر است همه مان را به سلول انفرادی بیاندازید، یا هیچ یک از ما را به سلول انفرادی نفرستید. زیرا، اگر این کار را بکنید، همه مان اعتراض خواهیم کرد. در زندان «کردخانه» شنیده بودم که می گفتند « مایل بایرام اف» قاضی خوبی است و در مقابل گرفتن یک شانه تخم مرغ، آدم را رها می کند! اما، شما اینطور رفتار کردید!»
قاضی مایل بایرام اف نیز گفت : « صبور باشید. اگر بخواهم شکایت کنم، به تهدید هیچ کس اعتنا نمی کنم. اما من از شما شکایت نخواهم کرد. »
جلسه بعدی دادگاه برای روز دوم سپتامبر تعیین شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا