آذربایجاناخبارتحليل ها

هشدار آمریکا به جمهوری آذربایجان

رسانه های آذری از هشدار آمریکا به جمهوری آذربایجان با عنوان «خودت را از روسیه محافظت نما!» خبر دادند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، ینی مساوات طی تحلیلی در این زمینه نوشت:با در نظر گرفتن اوضاع سیاسی جهان و منطقه به نظر می رسد که کشورهای منطقه نمی توانند در پی تشدید تنش میان روسیه و آمریکا خودشان را کنار کشیده و نظاره گر تنش میان دو ابرقدرت بوده باشند. از این رو، کشورهای کوچکی که با آمریکا روابط نزدیک و یا عادی دارند، مجبور به گذراندن یک آزمایش و تست دوستی با آمریکا خواهند بود. این هم مربوط به انتظارات واشنگتن و مسکو از دولت باکو می باشد.
هم اکنون روند مشخص نمودن کشورهای دوست و رقیب آغاز شده است. در این میان خبرهائی مبنی بر تصمیم روسیه برای کمک به ایران در خصوص بهینه سازی سلاحهای این کشور منتشر شده است. روسیه و ایران دو کشور همسایه با آذربایجان است که اخیرا شاهد تحریمهای جدید آمریکا بر علیه خودشان بوده اند.
بدون شک، روسیه از آذربایجان به عنوان یک کشور همسایه خود انتظارات ویژه ائی دارد. دوری باکو از «ناتو»، جا ندادن به سازمانهای غربی در داخل اراضی خود، عضویت در «اتحادیه آوراسیا» و نیز عدم رقابت با روسیه در «جنگ گاز» از مهمترین این انتظارات می باشد. مسکو برای رسیدن به اهداف و برآورده شدن انتظارات خود از مناقشه قره باغ کوهستانی و نیز مسئله «ارامنه» به صورتهای گوناگون و مرحله ائی استفاده می نماید. بطور کلی، مسکو در صدد تحت کنترل قرار دادن کشورهای آذربایجان، گرجستان و ارمنستان با استفاده از مناقشات موجود در این کشورهای می باشد.
در این میان استفان بلانک استاد دانشکده نظامی و کارمند علمی شورای سیاست خارجه در آمریکا با تحلیل اوضاع جهان و منطقه می نویسد: «گروه «مینسک» دهها سال است که در خصوص حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی هیچ توفیقی ندارد. این هم ریسک رویاروئی نظامی میان آذربایجان و ارمنستان را افزایش می دهد. می بینیم که در اختیار هر دو کشور سلاحهای ویرانگر وجود دارد که این هم می تواند موجب ویرانگری و نابودی بیشتر میان دو کشور بوده باشد. مثلا اخیرا شاهد بودیم که ارمنستان هلی کپتر حامل وزیر دفاع آذربایجان را با موشکهای «OSA» ساخت روسیه مورد هدف قرار داد. اما آذربایجان موشک پرتاب شده را با موشک ساخت اسرائیل در فضا مورد هدف قرار داده و از بین برد. اما قبل از مورد هدف قرار گرفتن هلی کپتر حامل وزیر دفاع آذربایجان، بیشتر مورد هدف قرار گرفتن و نابودی همین موشک پرتاب شده اعضای گروه «مینسک» را شگفت زده نمود.
امروز جلوگیری از عملیاتهای نظامی در منطقه به نفع منافع آمریکا است. چون مسکو تنها به طرفین درگیر در منطقه سلاح نفروخته، بلکه علاوه بر این بر دولت آذربایجان فشار می آورد که عضویت در «اتحادیه آوراسیا» را پذیرفته و بدین وسیله استقلال خود را از دست بدهد. بر کسی پوشیده نیست که روسیه در صدد حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی نبوده، بلکه مشغول اداره کردن این مناقشه می باشد.
امروز احتمال خطر جنگ در منطقه و کشته شدن هزاران نفر در این جنگ ویرانگر در حال افزایش یافتن است. می بینیم که آذربایجان در منطقه نخجوان نیروها و تجهیزات نظامی خود را افزایش داده است. اینجا زادگاه خانواده علی اف و نزدیکترین مکان به پایتخت ارمنستان می باشد. در صورت بروز درگیری نظامی گسترده، ممکن است ارتش ارمنستان با ارتش روسیه متحد شده و وارد عمل شوند. در آن صورت ارتش متحد از سوی روسیه اداره خواهد شد. همچنین، این رویداد می تواند موجب اشغال کامل ارمنستان از سوی روسیه و ضربات سنگین به آذربایجان و احتمال دخالت ترکیه در جنگ خواهد شد… به طور کلی، جنگ به نفع روسیه تمام خواهد شد. روسیه به صورت مداوم در حال اشغال و تصرف سرزمینهای گرجستان است. هدف روسیه این است که گرجستان را از درون تخریب نموده و جلوی عضویت این کشور در «ناتو» را بگیرد. در عین حال، می خواهد آذربایجان را از رقابت با روسیه در منطقه بالکان در زمینه صدور و فروش گاز باز دارد… اگر ما (آمریکا) خواهان توسعه دموکراسی در آذربایجان هستیم، باید در مرحله اول مسئله امنیت این کشور را جدی بگیریم…»
با اینکه این تحلیلگر آمریکائی مسایل مطرح شده را بیشتر از نگاه منافع آمریکا بیان نموده است، ولی خطرات ذکر شده در این مقاله واقعیت دارد. به نظر می رسد که امروز زمان تاسیس پایگاه و یا چند پایگاه نظامی ترکیه در جمهوری خودمختار ترکیه فرا رسیده است. این پایگاههای نظامی می تواند برای ارمنستان و حتی برای روسیه عامل جدی بازدارنده بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا