آبخازیاآذربایجاناخبارروسیهقره باغگرجستان

پوتین در قره باغ؛ بازتاب سفر پوتین به آبخازیا در رسانه های آذربایجان

سفر پوتین به آبخازیا مثل این است که به قره باغ سفر کرده باشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  ینی مساوات طی مقاله ای در خصوص سفر پوتین به آبخازیا نوشت: قرار است که  پوتین رئیس جمهور روسیه به منطقه «آبخازیا» سفر نماید. وی ۴ سال پیش در سال ۲۰۱۳ نیز به این منطقه سفر کرده بود. اما سفر امروز وی به این منطقه بسیار متفاوت می باشد. امروز روسیه بر اثر تحریم های بین المللی آمریکا و اتحادیه اروپا دچار یک بحران اقتصادی و عزلت سیاسی در جهان شده است. از طرف دیگر «ناتو» در حال برگزاری رزمایشی در گرجستان می باشد و حتی مایک پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا نیز هفته گذشته برای مشاهده آن به منطقه قفقاز جنوبی و گرجستان رفته و در شهر تفلیس به صراحت گفت که آمریکا هرگز با اشغال مناطق «آبخازیا» و «اوستیای جنوبی» توسط روسیه کنار نخواهد آمد. در عین حال، در خصوص روسیه و اقدامات کاخ کرملین نیز مطالب انتقادی و تهدید آمیزی بر زبان آورد.
اکنون سفر پوتین به یک منطقه متعلق به جمهوری گرجستان و آن هم در سالروز اشغال این منطقه در سال ۲۰۰۸ میلادی جالب توجه است. طبعا اولین پیام سفر پوتین به منطقه «آبخازیا» متوجه آمریکا و «ناتو» می باشد. به نظر می رسد که اظهارات پنس خوشایند مقامات روسیه نبوده و کاخ کرملین نیز در صدد پاسخگوئی به این اظهارات با انجام این سفر ناگهانی به «آبخازیا» بوده اند.
دومین پیام این سفر قطعا متوجه ملت ها و کشورهای منطقه قفقاز جنوبی و بویژه دولت باکو است. روسیه می خواهد به کشورهای گرجستان، ارمنستان و آذربایجان این پیام را بدهد که روسیه با تمام قوا نزد شما قرار دارد و بیهوده به سوی آمریکا و ناتو متمایل نشوید!
سفر ولادیمیر پوتین به منطقه اشغال شده «آبخازیا» که یک سفر غیر قانونی و خارج از حقوق بین الملل است، به منزله سفر غیر قانونی وی به منطقه قره باغ کوهستانی می باشد. جمهوری آذربایجان منطقه «آبخازیا» را جزء لاینفک گرجستان اعلام نموده و تمامیت ارضی گرجستان را به رسمیت می شناسد. اکنون چنین به نظر می رسد که مسکو در صورت لزوم و ضرورت های منافع ملی خود می تواند چنین سفرهای غیر قانونی را به منطقه قره باغ کوهستانی نیز انجام بدهد. یعنی در صورتی که آذربایجان نیز همانند گرجستان از خط قرمز کاخ سفید عبور کند، اینگونه مورد مجازات مسکو قرار خواهد گرفت…
از این رو، دولت باکو باید این موضوع را به صورت جدی زیر نظر قرار داده و هرگز از این مسئله غفلت نورزد. واقعیت این است که روسیه تا کنون هیچ کمکی برای حل و فصل عادلانه و مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی ننموده و بر عکس آن، همواره در صدد کش دادن این مناقشه بر اساس منافع ملی خود و بر اساس بهانه های مختلف بوده است.
برخی از کارشناسان مسایل سیاسی، از جمله آرزو نقی اف معتقد است که سفر پوتین به منطقه اشغال شده «آبخازیا» هیچ کمکی به حل مناقشه قره باغ کوهستانی نخواهد کرد. سفر پوتین به این منطقه نیز به خاطر اعتراض به حضور مایک پنس معاون اول رئیس جمهور آمریکا در گرجستان و اظهارات ضد روسی وی، همچنین کنترل اوضاع منطقه «آبخازیا»ی اشغال شده می باشد. چون اخیرا شنیده می شود که در میان اهالی این منطقه در رابطه با استقلال و جدایی از گرجستان شکاف و اختلاف نظر جدی بوجود آمده است.
به طور کلی، فراموش نشود که کنترل همه مناطق اشغالی و تجزیه طلب توسط کاخ کرملین کار خیلی آسانی نخواهد بود. از این رو، ارامنه باید از خواب بیدار شده و بدانند که باکو دیر یا زود برای آزاد سازی سرزمین های اشغال شده خود دست به اقدامات جدی خواهد زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا