آبخازیاآذربایجاناخبارروسیهعمومیقره باغقره باغگرجستان

ویرتوالاذ:سفر پوتین به آبخازیا پیامی به واشنگتن و تفلیس در پی سفر اخیر معاون رییس جمهور آمریکا به گرجستان است

پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» نوشت سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به جمهوری خودخوانده آبخازیا در هشتم آگوست، سالروز حمله نظامی روسیه به گرجستان در سال ۲۰۰۸، پیامی به واشنگتن و تفلیس درپی سفر اخیر مایکل پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا به گرجستان است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،«ویرتوالاذ» نوشت : « رییس جمهوری روسیه امروز به آبخازیای کوچک و کهن سفر می کند. در این منطقه تقریبا هشت هزار و پانصد کیلومتر مربعی ، نمایندگان شصت قوم زندگی می کنند و هم اکنون جمعیت آنها نزدیک به ۲۴۵ هزار نفر است. آبخازها قدری کمتر از نیمی از این جمعیت را تشکیل می دهند. نمی توان گفت که این منطقه با ربع میلیون نفر جمعیت، در حدود ده سال پیش ، به یک باره خواهان استقلال شد. ارزشی ندارد که درمورد تمایل ۱۲۰ هزار نفر آبخاز به استقلال از گرجستان ، تردید کرد. همانطور که باکو با خواسته ارامنه قره باغ برای استقلال از جمهوری آذربایجان مخالفت کرد، تفلیس نیز با خواسته آبخازها مخالفت کرد. اما، روسیه برخلاف مناسباتش با تجزیه طلبان ارمنی قره باغ، بدون پوشیدن نقاب از آبخازها حمایت کرد. در نتیجه، آبخازیا نیز همانند قره باغ دارای نام و سرنوشتی نامشخص و به «دولتی» مسلح تبدیل شد. تاکنون رییس جمهوری روسیه دوبار در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به سوخومی ، استراحتگاهی در ساحل دریای سیاه که پایتخت آبخازیا محسوب می شود ، سرکشی کرده است. لازم به یادآوری است که جمهوری آبخازیا را تاکنون هفت کشور از جمله «وانواتو» و «توالو» به رسمیت شناخته اند. در میان آنهایی که آبخازیا را به عنوان کشور به رسمیت شناخته اند، «جمهوری قره باغ کوهستانی» نیز وجود دارد. »
ویرتوالاذ افزوده است : « براساس باور عمومی، سفر پوتین به آبخازیا بخاطر خیلی از نشانه هایش، سفری ویژه است: تفلیس ، روز هشتم آگوست را بخاطر سالروز آغاز جنگ با جدایی طلبان اوستیای جنوبی و آبخازیا ، روز عزای عمومی اعلام کرده است. آبخازیا نیز به سهم خود با رعایت احتیاط درخصوص خصومت گرجی های خشمگین، مرز با گرجستان را بسته است. رائول خاجیمبا، رییس جمهوری آبخازیا اعلام کرده است که دیدار با میهمان عالی رتبه (پوتین) در «پیتسوندا» انجام خواهد شد. در گرجستان نیز این سفر را ناشی از وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی در «اراضی اشغال شده» تعبیر می کنند. اما، این بار به نظر کارشناسان، هدف از این سفر، دادن پیام مسکو به واشنگتن و گرجستان است. زیرا، اخیرا سفر مایک پنس، معاون اول رییس جمهوری آمریکا به گرجستان، امیدواری زیادی (در گرجستان) ایجاد کرده بود. رسانه های گرجستان می نویسند که پوتین می خواهد نشان دهد که آبخازیا در حیطه نفوذ روسیه قرار دارد و او می خواهد افزایش شمار روس ها در این منطقه را تسریع کند. در کنار این ها، میان مسکو و سوخومی اختلاف نظر نیز وجود دارد. به عنوان مثال، امکان روس ها برای خرید املاک در آبخازیا محدود است و رهبران این جمهوری خودخوانده در این باره کوتاه نمی آیند. یعنی وضعیت سیاسی – روانی در این منطقه برای ولادیمیر پوتین چندان هم مساعد نیست.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا