آذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغ

نمایش فیلم «روز کم آب ارس»کارگردان ایرانی درباره جنگ قره باغ در باکو

 فیلم مستند «روز کم آب ارس» محسن هادی کارگردان ایرانی درباره جنگ قره باغ و مواضع ایران درباره این جنگ امروز دوشنبه طی مراسمی در باکو نمایش شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،دراین مراسم جمعی از نمایندگان محافل اجتماعی و فرهنگی جامعه جمهوری آذربایجان، کارشناس فرهنگی و علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور و نیز رسانه ها حضور داشته و فیلم «روز کم آب ارس»مورد استقبال گسترده حاضران قرار گرفت.
در این فیلم مستند که همچنین روایتی است از شهدای ایرانی قره باغ، رنج ها و دردهای آوارگان جنگی آذربایجانی که براثر جنگ قره باغ ناگزیر به ترک خانه و کاشانه خود شدند، نمایش می شود.
دلایل بروز این جنگ ، اشغال بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان از سوی نیروهای ارمنی و نیز کمک های سیاسی و دیپلماتیک ، نظامی و بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان از جمله مطالب دیگری است که در این مستند انعکاس یافته است.
‘عاکف نقی’ رهبر تشکل «آزادی قره باغ»جمهوری آذربایجان طی سخنانی در این مراسم گفت: این مستند بار دیگر نشان داد که ایران در جریان مناقشه قره باغ همواره در کنار دولت و مردم جمهوری آذربایجان بوده است.
وی همچنین در رابطه با کمک های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران به کشورش از جمله به آوارگان جنگی آذربایجانی در آن روزهای سخت مناقشه قره باغ ابراز قدردانی کرد.
حسن گلی کارشناس علمی و فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران گفت: تهیه و نمایش این چنین فیلم ها و نیز همکاری محافل فرهنگی و اجتماعی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان نوعی نقش پل را در ارتباط فیمابین ایفا می کند.
وی با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران درباره مناقشه قره باغ و کمک های بشردوستانه به آوارگان جنگی آذربایجانی در جریان جنگ قره باغ، تقویت بیش از پیش روابط دو کشور همسایه و دوست در چند سال اخیر و عزم و اراده سران ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط فیمابین را خاطرنشان کرد.
محسن هادی کارگردانی ایرانی از تبریز نیز گفت:«روز کم آب ارس»یک مستند بزرگ هفتاد دقیقه‌ای است که سال گذشته در تبریز، اردبیل و باکو تصویربرداری و تدوین شده است.
مصاحبه با جنگجویان منطقه قره باغ، شاهدان زنده این جنگ از منطقه قره باغ و ایرانیانی که در آن زمان در قره‌باغ حضور داشتند، از بخش‌های مختلف این مستند می‌باشد.

منبع:پایگاه خبری تحلیلی قم پرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا