آذربایجاناخبارایرانترکیه

افزایش قابل توجه میزان خرید گردشگران ایرانی و جمهوری آذربایجان در ترکیه

میزان خرید گردشگران ایرانی در بازار ترکیه در ۶ ماهه اول سال جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، سلیم شیحون مدیر شرکت «گلوبال بلو ترکیه»، به عنوان ارائه کننده خدمات اعاده مالیات بر ارزش افزوده به گردشگران خارجی در کشور در گفتگو با خبرگزاری آناتولی، گفت: میزان خرید گردشگران چینی از ترکیه در ۶ ماهه اول سال جاری در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۱۱۹ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه می افزاید : مجموع کل خرید گردشگران خارجی از ترکیه طی این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. همچنین سرانه هزینه گردشگران خارجی نیز ۲۰ درصد افزایش یافته و هر گردشگر خارجی به طور متوسط ۱۴۲۳ لیرترک هزینه کرده است. این رقم برای سال گذشته ۱۱۸۴ لیرترک بود.

-شهروندان عربستان سعودی بر اساس آمار مربوط به درخواست اعاده مالیات بر ارزش افزوده، با خریدی معادل ۴۵٫۳ میلیون لیرترک، در رتبه نخست میزان خرید از بازار داخلی ترکیه هستند. هر گردشگر سعودی در ترکیه به طور متوسط ۱۶۷۲ لیر هزینه کرده است که افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

-گردشگران کویتی پس از شهروندان عربستان سعودی با ۳۵٫۳ میلیون لیر خرید در مکان دوم خرید از بازار داخلی ترکیه هستند. یک شهروند کویتی در نیمه نخست سال جاری با خریدی معادل ۵۷۴ هزار لیر، رکورددار بیشترین میزان خرید از بازار داخلی ترکیه بوده است.

-ایرانی ها نیز در رتبه سوم دارای بیشترین میزان خرید از بازار ترکیه هستند. در ۶ ماهه اول امسال، مجموع کل هزینه گردشگران کویتی ۲۹ درصد و سرانه هزینه هر شهروند کویتی با افزایش ۲۰ درصدی معادل ۱۸۸۴ لیر بوده است.

-همچنین ایرانی ها نیز با مجموع هزینه ۳۳٫۳ میلون لیر، در رتبه سوم قرار دارند. سرانه هزینه هر گردشگر ایرانی با افزایش ۱۸ درصدی معادل ۶۲۱ لیر رقم خورده است.

-گردشگران آذربایجانی با هزینه کل ۱۸٫۷ میلیون لیر در رتبه پنجم، شهروندان قطر با ۱۶٫۸ میلیون، ترک های مقیم خارج کشور با ۱۴٫۱ میلیون، روسها با ۱۳٫۱ میلیون، شهروندان امارات متحده عربی با ۱۰ میلیون و گردشگران آلمانی با ۷٫۸ میلیون لیر در رتبه های بعدی میزان هزینه در ترکیه قرار دارند.

میزان مبلغی که هر گردشگر اهل جمهوری آذربایجان به طور متوسط در ترکیه هزینه کرده نیز ۲۱۶۵ لیر، شهروندان قطر ۴۰۶۲ لیر، ترک های مقیم خارج ۳۵۷۰ لیر، روس ها ۱۰۰۷ و گردشگران آلمانی ۲۲۵۹ لیر بوده است.

جدول مربوط به آمار میزان خرید و سرانه هزینه گردشگران خارجی به تفکیک کشور:

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا