آذربایجاناخبارقره باغ

امروز بیست و چهارمین سالگرد اشغال شهر آغدام آذربایجان است

امروز بیست و چهارمین سالگرد اشغال شهر آغدام آذربایجان از سوی نیروهای اشغالگر ارمنستان است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در روز ۲۳ ژوئیه سال ۱۹۹۳ بخش زیادی از منطقه آغدام آذربایجان از سوی نیروهای ارامنه اشغال میشود.
بر اثر اشغال این منطقه، ۱۲۸ هزار نفر از ساکنان این منطقه به مناطق دیگر کشور پناهنده شده و بطور کلی ۶ میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار خسارت مالی بر این منطقه وارد گشته است.
تنها خسارتهای مالی وارد شده به این منطقه در زمینه کشاورزی در حدود ۹۹۲,۸ میلیون منات بوده است.
در درگیریهای رخ داده در هنگام اشغال شهر آغدام بیش ۶ هزار نفر از آذربایجانیان جان خود را از دست دادند.

آغدام یکی از بزرگترین شهرهای منطقه اشغالی قره باغ کوهستانی است که ۳۵۸ کیلومتر با باکو پایتخت جمهوری آزربایجان فاصله دارد.

گفتنی است ارامنه که با حمایت های آشکار و پنهان روسیه برخی شرکای خود موفق به تسخیر این شهر در ۲۳ ژوئیه ۱۹۹۳ شدند، پس از قتل و عام های وحشیانه در شهر،اقدام به تخریت و نابود کردن موزه ها و مساجد تاریخی شهر کردند و بین آنان مسجد تاریخی آغدام نیز وجود دارد که ارامنه آن را به محل نگهداری حیوانات اهلی تبدیل کرده اند.

هم اکنون اهالی این منطقه اشغالی آذربایجان در مناطق مختلف کشور مسکون هستند و تعداد آنها در حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که  که مناقشه بین دو کشور قفقاز جنوبی – ارمنستان و آذربایجان در سال ۱۹۸۸ بعلت ادعای ارضی ارمنستان به خاک آذربایجان آغاز شده است. در پی حملات ارمنستان به آذربایجان از سال ۱۹۹۳ بیست درصد از سرزمینهای متعلق به آذربایجان، یعنی قره باغ کوهستانی همراه با ۷ شهر و ناحیه دیگر اطراف آن همچنان تحت اشغال ارتش ارمنستان می باشد. در سال ۱۹۹۴ طرفین به پیمان آتش بس دست یافتند. از آن زمان نیز گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با ریاست مشترک روسیه، فرانسه و ایالات متحده آمریکا در مسئله حل صلح آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی میانجیگری می کنند که تاکنون فعالیتهای آنها هیچ نتیجه ای نداشته است. تابحال به چهار قطعنامه صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آزادی اراضی اشغالی آذربایجان نیز عمل نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا