آذربایجاناخبارروسیه

تحریم های ضد روسی آمریکا می تواند منافع جمهوری آذربایجان را به مخاطره بکشاند

تحریم آمریکا بر ضد روسیه می تواند به آذربایجان نیز ضربه بزند…
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  ینی مساوات در ستون تحلیلی خود می نویسد؛ ریچارد مورنینگستار سفیر سابق آمریکا در جمهوری آذربایجان و دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور مسایل مربوط به انرژی دریای خزر در مصاحبه با نشریه «The Hill» می گوید: «لایحه قانون اعمال تحریمهای اقتصادی آمریکا بر علیه روسیه که هم اکنون در کنگره آمریکا تهیه می شود، می تواند به کار استخراج گاز از منطقه گازی «شاهدنیز» و انتقال آن به اروپا صدمه بزند. درست است که آمریکا در اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه به خاطر رفتارهای تند روسیه بجا و شایسته است. اما این تحریمها می تواند به استراتژی آمریکا در زمینه کاهش وابستگی اروپا از گاز روسیه ضربه بزند.
برای جلوگیری از این مشکل می تواند همان روش اصلاحی در زمینه اعمال تحریمهای اقتصادی بر علیه ایران استفاده نمود. بطوریکه آمریکا قبلا بر علیه ایران یک لایحه مربوط به تحریم اقتصادی بر علیه ایران را تهیه نموده بود و بر اساس آن، قانون تایید شده همه شرکتهای انرژی ایران را دربر می گرفت. اما بعدا بر اساس اصلاحات صورت گرفته در قانون مزبور، تحریمهای آمریکا به شرکت «NIOC» ایران که در لایحه «شاهدنیز» ۱۰ در صد سهم داشت، تعلق نگرفت. در صورتی که این اصلاحیه در آن زمان صورت نمی گرفت، استراتژی انرژی آمریکا که سالها بر روی آن کار شده است، با شکست مواجه می شد. ما باید همین اصلاحیه را در خصوص قانون تحریم بر علیه روسیه نیز انجام بدهیم…»
الشن مصطفی اف کارشناس مسایل اقتصادی در این خصوص می گوید: «به نظر من، مشکل مطرح شده از سوی مورنینستگار بزودی حل خواهد شد و امکان ندارد که آمریکا در خصوص سیاستهای مربوط به «کریدور گاز جنوب» اقدام مضری داشته باشد. توجه جهان غرب به لایحه «کریدور گاز جنوب» خیلی بیشتر است و این لایحه وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش خواهد داد. سهم روسیه همانند لوایح دیگر انرژی آذربایجان در لایحه «شاهدنیز» نیز کم می باشد. فلذا به نظر نمی رسد که آمریکا به خاطر همین سهم کم به این لایحه بزرگ منطقه ائی و جهانی صدمه بزند. آمریکا حق اعمال تحریم و فشار بر ضد روسیه را دارد که این هم بیشتر به خاطر جنایات روسیه در اکراین و دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می باشد.
شایان ذکر است که شرکت «LUKoil» روسیه در لایحه «شاهدنیز» تنها ۱۰ درصد سهم دارد. شرکت روسیه در این لایحه آنچنان سود زیادی برای این کشور نداشته و امتناع مسکو از سهم ۱۰ در صدی خود نیز برای روسیه آنچنان ضرری را به ارمغان نمی آورد. حتی روسیه از سالها پیش متمایل به حضور در این لایحه نبوده است. با توجه به اینکه صاحب لایحه «شاهدنیز» جمهوری آذربایجان و مجری (اپراتور) آن شرکت «بی.پی» انگلستان می باشد، فلذا این لایحه از تحریم اقتصادی آمریکا بر علیه روسیه کنار خواهد ماند…»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا