آذربایجاناخبارایران

فعال فرهنگی آذربایجان : «روحانی» در کشور ما کشته و یا به سیبری تبعید می‌شد/انقلاب، افراد ثابت قدم می‌خواهد

رامیز ساریوف فعال فرهنگی و اهل کشور جمهوری آذربایجان است. او از تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر کشورش می‌گوید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از تسنیم، بدون شک انقلاب اسلامی ایران آثار و برکات زیادی به همراه داشته است که مختص ساکنان کشور ایران نیست بلکه این اثرگذاری از مرزهای جغرافیایی عبور کرده و بر مردم دیگر کشورها نیز اثرات زیادی داشته است. اگرچه تحلیل گران در حوزه سیاست و تمدن به تحلیل این رویداد عظیم پرداخته‌­اند اما شنیدن تجربیات و نگرش دیگر مردمی که با انقلاب اسلامی ایران با نقطه نظرات خود آشنا شده­‌اند، خالی از لطف و تامل نیست.

«رامیز ساریوف» طلبه‌­ای انقلابی از کشور جمهوری آذربایجان است که در حال تحصیل و فراگیری علوم دینی در ایران است. احساس و تفکر او درباره انقلاب اسلامی ایران از آثار انقلاب بر او و مردم منطقه او حکایت می­کند.

متن گفت‌وگوی تسنیم را با این فعال آذربایجانی بخوانید:

تسنیم: خودتان را معرفی کنید آقای ساریوف و بگویید چه شد به ایران آمدید؟

بنده رامیز ساریوف متولد سال ۱۹۷۹،  اهل شهر گنجه آذربایجان هستم. دوره­ی تحصیل و پس از آن سربازی  را سپری نموده و در ۲۵ سالگی برای یادگیری علوم دینی به ایران و شهر قم آمدم. بنده همزمان با انقلاب ایران متولد شدم که همان هنگام شوروی از هم فروپاشید. ما از انقلاب ایران اطلاع نداشتیم ولی اوایل ۱۹۹۰ یا ۱۹۹۲ مبلغانی از ایران برای تبلیغ آمدند و ما با انقلاب اسلامی، شخصیت امام(ره) و کیفیت انقلاب ایران آشنا شدیم.

مساجد بسته بود، یک مسجد در هر شهر برای ملاها و مخصوص امورات کفن و دفن بود

تسنیم: قبل از انقلاب اسلامی وضعیت آذربایجان چطور بود؟

منطقه ما ۷۰ سال تحت تاثیر شوروی بود و سیاست شان این بود که دین نباشد. مساجد کشور ما را یا انباری کرده بودند یا بسته بودند.  فقط یک مسجد را در هر شهر باز می گذاشتند آن­هم برای ملاها. این ملاها هم فقط کارهای کفن و دفن را انجام می­‌دادند. غیر از این کسی حق نداشت اصلا اسم اسلام را در مساجد ببرد.

آشنایی مردم با دین بر اساس اطلاعات و آگاهی­‌هایی بود که از پدربزرگ­‌ها و مادربزرگ­‌ها دریافت کرده بودند. آن­ها مراسمات دینی را در زیرزمین یا مکان خلوت برگزار می­‌کردند. البته در گذشته یعنی تقریبا سال ۱۹۱۷ ما مجتهد وعلمای زیادی داشتیم. یک کتاب منتشر شده که اسامی بیش از ۱۰۰ عالم آذربایجان در آن ثبت شده است. شاید اگر تحقیق کنیم ۳۰۰ تا ۵۰۰ عالم و مجتهد دیگر در تاریخ آذربایجان بیابیم.

در سال ۱۹۱۶- ۱۹۱۷ بلشویک­‌ها قصد داشتند قفقاز را تصرف کرده و تحت تاثیر شوروی قرار دهند. همان زمان علما از قم، مشهد و هر جایی که مشغول درس خواندن بودند، به آذربایجان برگشتند و با بلشویک‌ها مبارزه کردند. بسیاری از علما شهید شدند و شخصیت­‌هایی چون آیت­‌الله بادکوبه­‌ای، آیت الله حسینی نخجوانی، آیت­‌الله پیش­‌نماز­زاده و….از سرشناسان آن­ها بودند.

تسنیم: نتیجه چه شد؟ رابطه مردم و اسلام به کجا کشید؟

آن زمان آذربایجان مانند الان کشور نبود و در هر منطقه شخصی صاحب قدرت بود. مراکز اسلامی در قفقاز بودند و مردم نیز با اسلام به  خوبی آشنایی داشتند. بعد بلشویک ها آمدند همه­ی شهرها را به شکل یک کشور درآوردند و می­توان گفت که آذربایجان در مدت دو سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ به صورت یک کشور درآمد. بعد از آن­ها هم روس ها آمدند و آذربایجان را اشغال کردند و دوباره تحت سلطه شوروی در آوردند.

روحانی‌ها را یا کشتند و یا به سیبری تبعید کردند

از همان زمان کم کم مردم را از دین جدا کردند. اول مساجد را ­بستند بعد طلبه­‌ها و روحانیون را دستگیر یا شهید کردند یا اینکه به سیبری که خیلی سرد هست، تبعید کردند. بدین شکل مردم از دین دور شدند.

بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۰ مردم با تکبیر و الله اکبر از خانه­‌ها بیرون آمدند که همین نشان دهنده این است که مردم در این ۷۰ سال اسلام را فراموش نکردند. بعد از آن­که آذربایجان مستقل شد ارتباط مردم با اسلام کماکان ادامه داشت.

به رئیس‌جمهورمان گفتند که اگر اجازه رشد اسلام بدهد، آذربایجانی ها هم مثل ایرانی‌ها انقلاب می‌کنند

در اوایل همه با اسلام آشنا بودند ولی حیدر علی اُف با دین کاری نداشت. در زمان او مراسمات مذهبی  مانند عاشورا، محافل ولادت و مجالس عزاداری شهادت ائمه علیهم السلام برگزار می‌شد ولی هنگامی که پسرش به قدرت رسید از آن­جا که تحت تاثیر ابرقدرت­‌ها بود مانع انجام این مراسمات شد. در ادامه هم به او گفته شد که اگر اجازه بدهد اسلام رشد پیدا بکند، مردم آذربایجان هم مانند مردم ایران انقلاب می­‌کنند چون با ایران هم مرزند. اینطور بود که او با اسلام مخالفت کرد.

تسنیم: انقلاب اسلامی را از کجا شناختید؟

تقریبا اوایل سال ۲۰۰۲ یا ۲۰۰۳ چند کتاب در مورد انقلاب ایران خواندم. سپس در یک دانشگاه مجازی ایرانی از کشور گرجستان ثبت نام کردم و این دانشگاه کتاب‌های دینی می­فرستاد که بعدها ممنوع شد، همان موقع یک کتاب درباره امام خمینی(ره) و نحوه انقلاب ایشان ارسال کرد. بعد از مدتی یک سی دی به دستم رسید به اسم روح الله، که درباره زندگی امام(ره) و سرگذشت ایشان از ولادت تا انقلاب بود. هنگامی که درمورد شخصیت امام(ره) مطالعه می­کردم، آن­چه که در مورد شخصیت ایشان برایم جالب بود، این بود که ایشان از ۱۳ یا ۱۴ سالگی دشمن زمان خودش را شناخته و مبارزه را آغاز کردند. یعنی درک کرده بودند که ظالم کیست، باید با چه کسی مبارزه کند؟ با صلابت ایستاد و مقاومت کرد.

ما مردم آذربایجان شهید مطهری را زودتر از دیگر شخصیت‌­های انقلابی شناختیم یعنی تقریبا ایشان را همزمان با امام(ره) شناختیم. چون کتاب­‌های ایشان به دست ما می­رسید اما بقیه اشخاص را بعدا شناختیم.

تسنیم: رسانه‌ها از انقلاب ایران چه می‌گفتند؟

اوایل بعضی رسانه‌ها اخبار ایران را اعلام می­‌کردند که بعد از گذشت دو سال، دیگر اخبار ایران را گزارش نکردند. بعد از گذشت مدتی ایرانی­‌ها به آذربایجان آمدند و اسلام را تبلیغ کردند، هم زمان از آن­ها راجع به اوضاع ایران می­‌پرسیدیم و مبلغین راجع به امام(ره) و انقلاب اسلامی ایران توضیحاتی ارائه می­‌کردند. از سال ۱۹۹۰ تا کنون نیز چند صد روحانی داریم که در ایران تحصیل کرده و به آذربایجان باز گشته­ و به تبلیغ دین می‌­پردازند. و این از برکات انقلاب اسلامی ایران بوده و هست که اکثر مردم کشور آذربایجان با اسلام آشنا و دین­دار شدند.  همچنین به معارف اهل بیت علیهم السلام و قرآن آگاه شدند.

می‌گفتند ایران میخواهد آذربایجان را تصرف کند

یک مدتی بود که ایران را برای مردم ما بد معرفی می­کردند که گویا ایران می­خواهد آذربایجان را تصرف کند! ایران را برای مردم آذربایجان دشمن معرفی کردند. به همین علت نگاهشان به ایران خوب نیست، اما کسانی که به ایران می ­آیند، متوجه می­‌شوند که آنچه راجع به ایران گفته­‌اند دروغ است. وقتی جنگ تحمیلی  در سال ۱۹۸۰ شروع شد، ما از وقوع آن بی­خبر بودیم. چرا؟ چون شوروی نمی­‌خواست مردم باخبر شوند و حتی برعکس صدام را تبلیغ می­‌کردند. ما بعدها از رخ­دادهای جنگ تحمیلی آگاه شدیم.

تسنیم: وضعیت تبلیغ انقلاب اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر بنده برای تبلیغ انقلاب اسلامی باید در فضای مجازی بیش از پیش فعال بود و در هر منطقه باید از ساکنان بومی آنجا برای معرفی انقلاب اسلامی ایران بهره برد. اما نکته اینجاست که اگر کسی می­خواهد انقلاب اسلامی را در کشور خودش معرفی کند باید یک هدفی داشته باشد، و آن اینکه من چرا می خواهم انقلاب اسلامی را اینجا معرفی کنم؟ اصلا چرا انقلاب اتفاق می‌­افتد؟

به نظر بنده انقلاب وقتی اتفاق می ­افتد که یک نفر بر یک کشور حاکم شده و ثروت این کشور را مال شخصی خودش می‌­داند، حقوق مردم را پرداخت نکرده و مشکلات­‌شان را حل و فصل نمی‌کند. انقلاب یعنی یک قانون کاملی وضع شود و طوری مردم را اداره کند که همه­ مردم خوب زندگی کنند. مسلما این مهم جز با عمل و پیاده سازی قانون خداوند محقق نخواهد شد. به همین خاطر کسی که انقلاب را معرفی می­کند در اصل مردم را با اسلام آشنا می­‌کند. بدون شک اسلام می­گوید کسی حاکم باشد که متدین بوده و با قوانین الهی آشنا باشد.

برخی کشورها ظاهرا اسلامی هستند اما مشکل دارند. باید گفت که هدف­شان یا راهشان دچار مشکل شده است. به قول امام خامنه‌ای «بعضی­‌ها اول کار با نیت خالص وارد کار می­‌شوند ولی وسط کار نیت‌شان عوض می­‌شود». برای رسیدن به اهداف انقلاب باید ثابت قدم بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا